Campus

‘Derde geldstroom kwam vanzelf’

Dr.ir. H.B. Pacejka, hoogleraar voertuigtechniek, hield gisterenmiddag zijn uittreerede. De afgelopen dertig jaar zag Pacejka het derde-geldstroomonderzoek van zijn sectie enorm groeien.

Nu dreigen kennis en contacten verloren te gaan door gebrek aan personeel. Met het vertrek van Pacejka is er nog maar één vaste wetenschapper over, en die is ook reeds 57 jaar oud.


Figuur 1 De sectie voertuigtechniek van Pacejka is vermaard om haar bandenmetingen

In de jaren zeventig bestond de sectie voertuigtechniek van de vakgroep transporttechnologie bij Werktuigbouwkunde uit ongeveer veertig wetenschappers. In die tijd kwamen de derde-geldstroomactiviteiten op gang. ,,Dat ging eigenlijk vanzelf”, herinnert Pacejka zich. ,,Wij hadden een promotie-onderzoek uitgevoerd naar motorfietsdynamica en daar was interesse voor vanuit autofabrikant BMW. Zij wilden onze meetwagen gebruiken.” Dat was het begin van een jarenlange samenwerking.

Pacejka: ,,Het begint meestal bij een klein dingetje. Als het contact eenmaal gelegd is volgt er meer. Zo bleek de auto-afdeling van BMW later geïnteresseerd in de Delftse bandenmetingen.” Tegenwoordig ligt het percentage onderzoek dat door derde geldstroom betaald wordt in zijn sectie rond de vijftig procent, schat Pacejka. ,,Je moet gewoon goed zijn en daarnaast publiceren en je gezicht laten zien op congressen.”

In de loop der jaren heeft de sectie zich sterk geprofileerd in de bandenmetingen. Samen met Volvo ontwikkelde ze een model dat het gedrag van de band beschrijft. Uit dat onderzoek is ook de Magic Formula voortgekomen, die onder die naam wereldwijd bekend is geworden.

Een ander paradepaardje van Pacejka is het actieve wielophangsysteem voor auto’s. Dit intelligente systeem weet een auto op hobbelig wegdek behoorlijk horizontaal te houden. Het geniet internationale belangstelling van autofabrikanten die azen op de licenties.
Grafiekje

Voertuigtechiek werkt de laatste jaren intensief samen met TNO in Delft Vehicle dynamic Research (DVR). De TU zorgt voor de wetenschappelijke kant en voert de experimenten uit. TNO zorgt voor de financiële aspecten, het management. Pacejka is bijzonder tevreden over deze samenwerking: ,,TNO is erg goed in de acquisitie.” Derde-geldstroomwerk is in de loop der jaren namelijk wel wat complexer geworden.

Pacejka: ,,Vroeger wilde een opdrachtgever dat we een bepaalde meting deden. Dan produceerden we een grafiekje met wat resultaten en daar rekenden we dan een niet al te hoog bedrag voor. Nu moet daar een dik rapport bij en worden alle onkosten veel nauwkeuriger berekend. Daardoor word je serieus genomen.”

Pacejka blijft nog wel drie tot vier jaar aan de TU verbonden. Hij heeft nog een tiental promovendi te begeleiden, en drieprojecten af te ronden. In de tussentijd blijft hij ook zijn college geven. De sollicitatieprocedure voor zijn opvolger is bijna afgerond.

Pacejka hoopt dat het een excellente figuur zal worden. ,,We moeten oppassen dat niet alle kennis die nu bij voertuigtechniek aanwezig is, verloren gaat.” Door het tekort aan personeel en geld heeft de faculteit besloten de sectie voertuigtechniek en transporttechniek samen te voegen. ,,Dat moet goed samen kunnen gaan”, meent Pacejka. Hij hoopt wel op termijn enkele promovendi voor vast aan te kunnen stellen. ,,Als alle kennis verdwijnt houdt de goede samenwerking met TNO natuurlijk ook op. Het zou zonde zijn als de TU een sectie met zoveel succesvol derde-geldstroomonderzoek laat doodbloeden.”

Joyce Ouwerkerk

Dr.ir. H.B. Pacejka, hoogleraar voertuigtechniek, hield gisterenmiddag zijn uittreerede. De afgelopen dertig jaar zag Pacejka het derde-geldstroomonderzoek van zijn sectie enorm groeien. Nu dreigen kennis en contacten verloren te gaan door gebrek aan personeel. Met het vertrek van Pacejka is er nog maar één vaste wetenschapper over, en die is ook reeds 57 jaar oud.


Figuur 1 De sectie voertuigtechniek van Pacejka is vermaard om haar bandenmetingen

In de jaren zeventig bestond de sectie voertuigtechniek van de vakgroep transporttechnologie bij Werktuigbouwkunde uit ongeveer veertig wetenschappers. In die tijd kwamen de derde-geldstroomactiviteiten op gang. ,,Dat ging eigenlijk vanzelf”, herinnert Pacejka zich. ,,Wij hadden een promotie-onderzoek uitgevoerd naar motorfietsdynamica en daar was interesse voor vanuit autofabrikant BMW. Zij wilden onze meetwagen gebruiken.” Dat was het begin van een jarenlange samenwerking.

Pacejka: ,,Het begint meestal bij een klein dingetje. Als het contact eenmaal gelegd is volgt er meer. Zo bleek de auto-afdeling van BMW later geïnteresseerd in de Delftse bandenmetingen.” Tegenwoordig ligt het percentage onderzoek dat door derde geldstroom betaald wordt in zijn sectie rond de vijftig procent, schat Pacejka. ,,Je moet gewoon goed zijn en daarnaast publiceren en je gezicht laten zien op congressen.”

In de loop der jaren heeft de sectie zich sterk geprofileerd in de bandenmetingen. Samen met Volvo ontwikkelde ze een model dat het gedrag van de band beschrijft. Uit dat onderzoek is ook de Magic Formula voortgekomen, die onder die naam wereldwijd bekend is geworden.

Een ander paradepaardje van Pacejka is het actieve wielophangsysteem voor auto’s. Dit intelligente systeem weet een auto op hobbelig wegdek behoorlijk horizontaal te houden. Het geniet internationale belangstelling van autofabrikanten die azen op de licenties.
Grafiekje

Voertuigtechiek werkt de laatste jaren intensief samen met TNO in Delft Vehicle dynamic Research (DVR). De TU zorgt voor de wetenschappelijke kant en voert de experimenten uit. TNO zorgt voor de financiële aspecten, het management. Pacejka is bijzonder tevreden over deze samenwerking: ,,TNO is erg goed in de acquisitie.” Derde-geldstroomwerk is in de loop der jaren namelijk wel wat complexer geworden.

Pacejka: ,,Vroeger wilde een opdrachtgever dat we een bepaalde meting deden. Dan produceerden we een grafiekje met wat resultaten en daar rekenden we dan een niet al te hoog bedrag voor. Nu moet daar een dik rapport bij en worden alle onkosten veel nauwkeuriger berekend. Daardoor word je serieus genomen.”

Pacejka blijft nog wel drie tot vier jaar aan de TU verbonden. Hij heeft nog een tiental promovendi te begeleiden, en drieprojecten af te ronden. In de tussentijd blijft hij ook zijn college geven. De sollicitatieprocedure voor zijn opvolger is bijna afgerond.

Pacejka hoopt dat het een excellente figuur zal worden. ,,We moeten oppassen dat niet alle kennis die nu bij voertuigtechniek aanwezig is, verloren gaat.” Door het tekort aan personeel en geld heeft de faculteit besloten de sectie voertuigtechniek en transporttechniek samen te voegen. ,,Dat moet goed samen kunnen gaan”, meent Pacejka. Hij hoopt wel op termijn enkele promovendi voor vast aan te kunnen stellen. ,,Als alle kennis verdwijnt houdt de goede samenwerking met TNO natuurlijk ook op. Het zou zonde zijn als de TU een sectie met zoveel succesvol derde-geldstroomonderzoek laat doodbloeden.”

Joyce Ouwerkerk

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.