Democratie

Plaats van samenkomst: het pand van het Studentenpastoraat aan de Voorstraat. Behalve Kongo staat ook de situatie in Indonesië en Zuid-Afrika op het programma.Na jaren van dictatuur onder Mubutu mocht de Kongolese bevolking begin jaren negentig voor het eerst naar de stembus. ,,Stemmen was iets nieuws. Iedereen wilde wel president worden,” vertelt Nkate ,,Ongeschoolde bevolking moest ineens stemmen op personen waarvan ze nog nooit had gehoord. Wegen zijn er nauwelijks, waardoor de president al was aangetreden voordat stembiljetten uit afgelegen streken binnen waren.”

Resultaat: onervaren ministers die fout op fout stapelden en een onbekwame president die binnen een jaar werd gearresteerd. De inhoud van de staatskas had hij inmiddels ondergebracht op buitenlandse bankrekeningen.

,,Er is geen overeenstemming over zaken van nationaal belang”, verklaart Nkate ,,De geldende wet bijvoorbeeld, is die van de zittende president: wat vandaag mag is morgen verboden.” Overeenstemming bereiken valt ook niet mee in een land waar 27 verschillende talen en evenzoveel culturen met elkaar botsen en waar niemand iets van politiek begrijpt. Want: ,,Nog niet de helft van de bevolking spreekt de nationale Franse taal terwijl de regering het nog ingewikkelder maakt door in het Engels te converseren.”

Maar de belangrijkste oorzaak van instabiliteit ligt besloten in de grondstoffenrijkdom van het land: kobalt, goud, diamant, koper, zink, olie enzovoorts. Kongo verdient hier nauwelijks geld mee, multinationals des te meer. Machtige presidenten eisen delen van de opbrengst, zo bleek in het verleden. Dus wanneer rebel Kabila contracten tekent waarin hij belooft bedrijven met rust te laten, kan hij op financiering rekenen. Totdat hij beloften niet nakomt en het volgende rebellenleger gefinancierd wordt. Zo is er een constante strijd tussen leger, rebellen en contra-rebellen.

Aan het eind van de avond wil dominee Stroh uiteraard nog even weten welke rol de kerken kunnen vervullen in het hele proces. Heftige discussie, maar men lijkt het erover eens dat de kerk niet zomaar de bestaande geloofsvorm kan vervangen: de locale cultuur dient een plaats te krijgen.

De IHE’ers discussiëren iedere eerste woensdag van de maand. De volgende keer dus op Bevrijdingsdag. ,,Misschien een idee om dan te discussiëren over wat vrijheid voor jullie betekent?”, oppert Stroh. ,,Misschien dat iemand ons volgende keer kan uitleggen wat er in Kosovo aan de hand is”, is de reactie. Dat zal een lange avond worden.

,,Ik zou het graag willen hebben over democratie in Kongo, maar helaas is die er nooit geweest,” aldus Kongolees Dave Nkate. Onder leiding van studentenpredikante ds. Waltraut Stroh buigt een tiental IHE-studenten uit diverse windstreken zich op dat moment over de vraag ‘How can democracy succeed?‘.