Kring Awards

Delta krijgt twee journalistieke prijzen

Delta kreeg op 6 juni tweemaal een prijs uitgereikt voor het beste journalistieke werk binnen de hoger onderwijsmedia. Delta kreeg de Kring Awards voor een onderzoeksverhaal over sociale onveiligheid bij het Innovation & Impact Centre (I&IC) dat in april veel stof deed opwaaien en een interview met planeetonderzoeker Daphne Stam, die uit onvrede vertrok bij de TU Delft.

Willem Andrée, voorzitter van de Kring van Hoofdredacteuren, en Saskia Bonger. (Foto: Johannes Fiebig)

Het gaat om het onderzoeksjournalistieke verhaal ‘Hoe zwijgplicht leidde tot angst onder medewerkers I&IC en vertrouwensbreuk met rector’ van hoofdredacteur Saskia Bonger en het interview ‘Opgestapte Daphne Stam: ‘Ik werd vooral gezien als vróúwelijke wetenschapper’’ van wetenschapsredacteur Kim Bakker.

Delta publiceerde het eerste artikel op 15 april om het later die dag onder protest weer te verwijderen, nadat de juridische afdeling de hoofdredacteur persoonlijk aansprakelijk dreigde te stellen voor schade die de TU door het artikel zou oplopen. Het artikel staat nog altijd niet online, maar de redactie werkt aan een spoedige herpublicatie.

‘Duidelijke winnaar’

Volgens de jury van categorie achtergrond is het artikel over I&IC ‘een duidelijke winnaar’. Juryleden Joep Dohmen (NRC), Coen van de Ven (De Groene Amsterdammer), Anne van Kessel (freelance) oordelen dat het ‘op pregnante wijze toont hoe belangrijk het is om binnen een universitaire gemeenschap een onafhankelijk medium te hebben dat de rol van waakhond vervult’. “In dit geval werd de waakhond gemuilkorfd door het college van bestuur, wat veel verontwaardigde reacties in het land heeft opgeroepen.”

‘De jury hoopt dat deze prijs bijdraagt aan de autonomie van de universitaire en hogeschoolpers’

Dat was voor de jury overigens niet dé reden om het verhaal te bekronen, schrijft ze, ‘maar onderstreept wel de urgentie van het verhaal’. “De jury hoopt dat deze prijs bijdraagt aan de autonomie van de universitaire en hogeschoolpers. Het artikel is van hoog niveau, goed gedocumenteerd en met zorg geschreven. Het is lang, maar blijft de lezer tot de laatste regel boeien.”

‘Voorbeeldig interview’

Binnen de categorie interview velde een andere jury het oordeel. Jannetje Koelewijn (NRC), Nathalie Huigsloot (onder meer Volkskrant) en Sara Berkeljon (Volkskrant) noemen het interview met Daphne Stam volgens een persbericht van de Kring van Hoofdredacteuren onder meer ‘een ontluisterend verhaal’ en ‘een voorbeeldig interview’.

In het verhaal vertelt planeetwetenschapper Stam hoe paternalisme en oneerlijke machtsverhoudingen voor haar reden waren om te vertrekken bij de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. “Het zijn constante kleine dingen”, vertelde ze. “Ge-mansplaint worden over een onderwerp waarop ik zelf ben gepromoveerd. Een vacature doorgestuurd krijgen die totaal niet bij me zou passen, met de opmerking dat hij ‘openstaat voor een vrouw’. Aannemen dat een beurs makkelijker is binnen te halen voor mij omdat ik een vrouw ben. Horen dat ze denken dat je ‘meelift’ op een groot voorstel terwijl je een van de trekkers bent. Je werk moeten verdedigen omdat ze naar een man luisteren die er aantoonbaar geen verstand van heeft. Horen dat je agressief bent omdat je met je armen gekruist zit [..].”

‘Warm bad’

Hoofdredacteur Bonger is blij met beide prijzen. “We hebben de afgelopen maanden ongelooflijk veel steunbetuigingen gekregen. Nu komt daar de waardering bij van journalisten die ik heel hoog heb zitten. Dat voelt als een warm bad, wat maakt dat we met nog meer energie door kunnen gaan met ons werk.”

Bonger onderstreept daarbij de woorden van de jury: “Hoger onderwijsmedia hebben een belangrijke taak. Ze voorzien studenten en medewerkers van onafhankelijke informatie over het reilen en zeilen van hun instellingen. Die taak kunnen ze alleen uitvoeren als er niet wordt getornd aan hun onafhankelijke positie.”

Kring Awards

De Kring Awards van de Kring van Hoofdredacteuren worden jaarlijks toegekend aan de beste journalistieke producties. Dit jaar waren er drie categorieën: achtergrond, interview en studentencolumn. Delta won de eerste prijs binnen de eerste twee categorieën.