Delftse spoedcursus didactiek wekt weerstand

De Algemene Onderwijsbond heeft grote moeite met de spoedcursus didactiek die de TU voor derdejaars studenten verzorgt .De onderwijsbond betwijfelt of derdejaarsstudenten na twee weken cursus geschikt zijn om voor de klas te staan.

De TU Delft kwam juist met het project om de schreeuwende behoefte aan leraren voor de exacte vakken te helpen vervullen. Volgens de bond is dit echter geen oplossing. Zij vreest voor de kwaliteit van het onderwijs en verwacht claims van verontruste ouders.

De Onderwijsinspectie ziet geen reden om aan de kwaliteit van de Delftse studenten, die onder begeleiding lesgeven, te twijfelen. De inspectie heeft voor maximaal één jaar ontheffing verleend, zodat de studenten zonder lesbevoegdheid voor de klas kunnen staan.

De onderwijsbond betwijfelt of derdejaarsstudenten na twee weken cursus geschikt zijn om voor de klas te staan. ,,Als je maar enige vakkennis hebt, kun je tegenwoordig voor de klas. Het is een absolute onderwaardering voor het didactisch handelen”, verklaarde bondsvoorzitter J. Tichelaar tegenover het Algemeen Dagblad.