Delftse ontdekking opent weg naar natriumbatterij

Een natrium-koolstof batterij die in 9 minuten volledig oplaadt (1 Ah) en dat 3.000 cycli volhoudt. Dat beschrijven prod.dr.ir. Marnix Wagemakers en collega’s in een recent artikel in Nature. Wagemakers is verbonden aan de faculteit Technische Natuurwetenschappen.

Voor elektrisch transport en het voorkomen van een overbelast elektriciteitsnet zijn steeds meer en betere batterijen nodig. Voor Europa betekent dat de import van onder meer lithium en kobalt met geopolitieke afhankelijkheid en slechte werkomstandigheden als bijproduct.

Natrium is al een tijdje in beeld als vervanger van lithium, maar tot nu toe bleven de resultaten matig door een beperkte opslagcapaciteit en levensduur. Daar is nu verandering in gekomen. Aan de basis van de natriumbatterij ligt een nieuwe kristalstructuur van koolstof met wigvormige poriën die een grote opslagcapaciteit combineert met een grote mobiliteit van de Na+-ionen die er makkelijk in en uit bewegen.

Ultiem plekje

“We hebben het ultieme plekje ontdekt waar deze eigenschappen samenkomen”, zegt Wagemaker tegen de Volkskrant. Het resultaat is: snel laden én veel energieopslag. Met een onverwachte bonus; de accu gaat veel langer mee dan eerdere natrium-ion varianten.

Wagemaker: “Ik zal nooit zeggen dat een ontdekking alles verandert, maar dit onderzoek laat zien dat het gebruik van natrium perspectief biedt. Ik ben ervan overtuigd dat natrium-ionbatterijen de komende decennia belangrijk worden.”