Duurzaamheid

Delft Career Days dit jaar zonder Shell, BP en Tata Steel

Het studentenbestuur van de jaarlijkse Delft Career Days maakt dit jaar meer ruimte voor duurzaamheid. Voor sommige olie-, gas- en chemiegiganten blijft de deur dicht.

Tijdens de 2023-editie van de Delftse Bedrijvendagen stond actiegroep End Fossil buiten met spandoeken. (Foto: Nikita Ham)

De petrochemische industrie: van oudsher een vaste klant op de jaarlijkse Delft Career Days (voorheen Delftse Bedrijvendagen) en nog altijd een grote werkgever voor Delftse alumni. Toch besloot het bestuur, bestaande uit studenten, dat bedrijven als Shell, BP, ExxonMobil, Total en Tata Steel op deze editie van de banenmarkt niet op de deelnemerslijst staan.

Aan dat besluit gingen vele gesprekken vooraf, vertelt voorzitter Bram Zijlstra. “Het bestuur bekijkt elk jaar welke bedrijven voor de studenten het interessantst zijn. Dit jaar hebben we ervoor gekozen om duurzaamheid daarin mee te nemen.” Na lange gesprekken besloot het vijfkoppige bestuur dat onder meer de genoemde afvallers niet in het gewenste plaatje passen.

De belangrijkste aanjager van dat besluit was de uitkomst van de jaarlijkse enquête onder bezoekers van de banenbeurs in 2023. Daaruit bleek dat een deel van de studenten, een precies aantal kan het bestuur niet noemen, graag minder petrochemische bedrijven op de beurs zou zien.

Afwisseling

Andere bedrijven die te boek staan als vervuilend, zoals RWE en Airbus, haalden de selectie dit jaar wel. Wat de criteria precies waren, wil Zijlstra niet zeggen, alleen dat duurzaamheid slechts een van de vele factoren was die voor het bestuur meewogen.

Ook in eerdere jaren ontbraken Shell of ExxonMobil wel eens

Het is, met andere woorden, normaal dat een bedrijf het ene jaar wel en het andere jaar niet een plek bemachtigt. Ook in eerdere jaren ontbraken Shell of ExxonMobil wel eens. Juist die afwisseling is belangrijk voor de bezoekers, benadrukt Zijlstra. Het staat het volgende bestuur volgens hem dan ook vrij om de nu niet geselecteerde bedrijven toch weer uit te nodigen.

Met de beraadslagingen over banden tussen de TU Delft en de fossiele industrie heeft het besluit volgens Zijlstra niets te maken. Het bestuur van de Delft Career Days opereert los van de universiteit.

In een reactie zegt Shell het zorgelijk te vinden dat de Delft Career Days ‘bepaalde bedrijven’ uitsluit. “Ze ontnemen studenten daarmee de kans om in gesprek te gaan en zelf een oordeel te vormen.” De energietransitie zou juist worden tegengewerkt door de grootste investeerder van het land niet uit te nodigen, aldus een woordvoerder van de olie- en gasgigant.

Activisten

Actiegroep End Fossil ziet het besluit om Shell, BP en ExxonMobil niet te selecteren als een overwinning, schrijven ze op Instagram en in een persbericht. Volgens woordvoerder Tom Twigt is dit precies waar de actiegroep voor heeft gedemonstreerd in de afgelopen jaren. Zo stond End Fossil tijdens de vorige editie met spandoeken bij de ingang.

Hij plaatst wel een kanttekening. “Het is heel fijn dat deze drie bedrijven niet komen, maar minder bekende grote vervuilers als Thales, RWE, Airbus, Worley en McDermott zijn nog wel welkom.”

Om die reden sluit de actiegroep vervolgacties niet uit. De activisten zijn tevens van plan om op korte termijn weer een bezetting te organiseren, zoals die vorig jaar ook plaatsvond.

• De Delft Career Days vinden dit jaar plaats van 19 tot en met 21 februari. Van 23 tot en met 25 januari zijn de Check-in dagen in de Aula. Meer informatie lees je op de website of op Instagram.
Wetenschapsredacteur Kim Bakker

k.bakker@tudelft.nl