Delftsblauwsnip

Menig student geeft de euro de schuld van zijn financiële misère: ,,Je geeft ze uit als guldens, maar dat zijn ze dus stiekem niet”, hoor je velen klagen.

Als dit zo doorgaat heb je nog net genoeg geld voor een dropstaaf op de Koninginnekermis. Maar met Koninginnedag en de bevrijdingsfestivals kan je maar beter thuisblijven. Met als klapper van de week: elke dag linzensoep.

Voor al deze arme, en ook alle minder arme studenten natuurlijk, heeft de stad Delft iets leuk te bieden. Want omdat de gemeente de zalmsnip, het cadeautje van honderd gulden van de minister van Financiën, verrekent met haar afvalstoffenheffing, dreigt de student deze hard nodige euro’s mis te lopen. Je ontvang als student, over het algemeen, deze aanslag namelijk helemaal niet. En omdat je er toch recht op hebt, kan dit natuurlijk niet!

Maar gelukkig, de gemeente Delft heeft kennelijk toch hart voor haar studenten en biedt een alternatieve zalmsnip. We noemen hem hier maar liefkozend ‘De Delftsblauwsnip’. Als je voldoet aan de gestelde eisen en in augustus nog op een extra eurootje wil rekenen, stuur dan voor 1 juni je aanvraag in. Verkrijgbaar via Vssd en gemeente, en verdien hiermee een riante bestelling voor op het terras: een rondje van de gemeente.

Welke student heeft er tijdens de huidige ‘hittegolf’ nog geld over? Terrasjes zijn geldverslinders, en de algehele ‘hiephoi-stemming’ werkt onverantwoorde aankopen in de hand. En zo tegen de laatste maanden van het studiejaar moeten de wintersportvakanties en studiereisjes toch betaald worden.