Studentenleven
Oceaanroeien

Delfts roeiteam haalt tweede plaats in oceaanrace van duizenden kilometers

Na bijna 5.000 kilometer roeien, kwam het Delftse studentenroeiteam Out of the Blue donderdagavond 18 januari aan op het Caribische eiland Antigua.

Marko Rehbein, Paul Heijnen, Mark Bolger en Amir Anwar-Hameed vieren de aankomst in Antigua. (Foto: The World's Toughest Row)

Daarmee heeft het Delftse oceaanroeiteam The World’s Toughest Row afgelegd in 36 dagen, 11 uur en 5 minuten. Dat is ruim binnen de veertig dagen die de studenten zichzelf ten doel hadden gesteld. Alleen het Britse team HMS Oardacious was sneller. Dat kwam een dag eerder aan.

Team Out of the Blue bestaat uit Amir Anwar-Hameed (Ierland, 26 jaar), Mark Bolger (Ierland, 26 jaar), Marko Rehbein (Duitsland, 26 jaar) en Paul Heijnen (Nederland, 21 jaar). Ze kennen elkaar van hun studie aan de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Heijnen was aan het begin van het avontuur de enige met roeiervaring. Hij begon in 2021 bij Proteus.

Zeeziekte en omslaan

Oceaanroeien gaat nooit van een leien dakje en deze editie was geen uitzondering. Bij de start op 13 december stond er rond het startpunt, het Canarische eiland La Gomera, een forse passaatwind: een oostenwind met kracht 6-7 die de roeiers een flinke duw in de rug gaf, maar die ook forse golven veroorzaakte.

Veel ploegen kregen te maken met zeeziekte en meerdere boten sloegen over de kop (‘knock down’). Sommigen braken daarbij een riem.

Twee weken later keerde de wind, waarna veel ploegen het parachute-anker uitgooiden om niet teruggeblazen te worden. Rond begin januari werd de wind weer gunstig (uit het oosten), maar liep de temperatuur onaangenaam hoog op: bij 30 graden is het zwaar roeien.

Een week later lag het veld ver uiteen. De voorhoede, waaronder team Out of the Blue, had een gunstige wind en maakte grote stappen: ruim 150 kilometer per dag. De achterhoede bracht dagen door achter het parachute-anker.

Team Out of the Blue voer op de avond van 18 januari met vuurwerk de haven van Antigua binnen. Voor hun goede doelen Mind Us en Jigsaw, beiden op het gebied van geestelijk welzijn bij jongeren, haalden ze ruim 32 duizend euro op.

Zie ook:

aankomstfoto