Delfts Blok: Voor het vaderland!!

In het betreffende artikel was een onderzoek gedaan naar welk type mensch zich nu misdraagt in het stadion. Weinig verrassende conclusies: 99 procent mannen – overgrote deel gebruikt alcohol, ook voor de wedstrijd – en werkeloze twintigers waren de hoofddaders. En de lucht is blauw en het gras is groen.

Qua opleidingsniveau werd ik wél verrast. Ik weet de precieze cijfers niet meer, maar op nummertje één stond de ‘arbeider’, met circa 40 procent van de vandalen, en op een mooie tweede plaats, met circa 27 procent, stonden de studenten.

Dát had ik niet gedacht. Kijk, dat die gekke arbeider, met zijn beperkte emotionele intelligentie en zijn vastgeroeste leventje in het weekend al zijn frustraties botviert langs de sportvelden, da’s natuurlijk logisch. Maar dat hoogopgeleide jongeren met een goede en welvarende toekomst in het weekend het blijkbaar ook nodig vinden om de onschuldige dranghekken in elkaar te stampen?

Is het omdat de beurs alwéér gekort is? Is het, omdat het bier alwéér duurder is geworden?

We weten het niet. Maar jullie, of liever gezegd, 27 procent van jullie weten het wel!! En wij willen weten waarom!!

Daarom willen we alle vandalistische studenten oproepen om te reageren. Speciaal hiervoor hebben we het mailadres voetbalvandalisme@hotmail.com in het leven geroepen. We willen weten hoe het voelt. We willen weten waarom je het doet. We willen alles!! Doe het niet voor ons… doe het voor het vaderland!!

Een week geleden las ik in een niet nader te noemen ‘Volkskrant’ een artikel over vandalisme. Hooligans, voetbalvandalen, raddraaiers; personen die een sportevenement aangrijpen om zich te misdragen. In Engeland, het vaderland aller hooligans, was er al sprake van voetbalgeweld in het begin van de jaren zeventig, terwijl in de rest van Europa het tot midden jaren tachtig duurde voordat ‘voetbalvandalisme’ een ingeburgerde term werd. En in 1985, toen heel de wereld saam zong tegen de hongersnoden in Afrika, stierven 39 Juventus-fans door misdragingen van Liverpool-fans in het Belgische Heizel. Voetbalvandalisme begon aan een nieuw hoofdstuk.