Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Campus

Delfts Blok: kringloop

,,Een fiets is een wrak, indien hij niet meer gebruikt kan worden waarvoor hij bedoeld is en als de reparatiekosten hoger zijn dan de dagwaarde van de fiets.’

De stadstoezichthouder ziet dit in één oogopslag. Een bewonderenswaardige gave. Hij voorziet de fiets van een feloranje sticker. Nog zo’n bewonderenswaardige gave. Als deze sticker na twee weken nog op de fiets zit, dan zegt de gemeente Delft: ,,Nu is het wrak van ons”, en zij knipt de fiets los.

Nu zou de treffende overeenkomst tussen een studentfiets en een fietswrak kunnen leiden tot een misinterpretatie van de stadstoezichthouder. We raden dan ook iedere student aan om een stapeltje ‘dit-is-geen-wrak-stickers’ in voorraad te nemen.

Maar goed, wat doet de gemeente Delft met de verwijderde fietswrakken? Die worden opgeknapt en verscheept naar Afrika, volgens een woordvoerder van de gemeente. Een grap natuurlijk. Toch?

Toch niet. Bij de kringloopwinkel aan de Rotterdamseweg worden de fietswrakken opgeknapt voor een liefdadigheidsproject.

We besluiten een kijkje te nemen. We komen binnen in een stoffige ruimte in een loods. Overal staan dozen en doosjes met daarop met stift geschreven wat erin zit. Trappers, zadels, banden, schroefjes. Allemaal van de gestripte wrakken. En alles volledig uitgesorteerd. Wat een teringwerk. Waar vind je in godsnaam mensen die dat willen doen? Die liggen niet op straat. Toch?

Toch wel. Want het project draait vooral op daklozen. Zij doen dit werk onbetaald, zodat zij in een werkritme kunnen komen en zo beter een betaalde baan kunnen vinden.

Van deze onderdelen bouwen zij vervolgens weer ‘nieuwe’ fietsen, die Afrika-proof zijn. Want als er een zeecontainer gevuld is met 350 fietsen – momenteel zijn er 100 stuks gereed – zal deze verscheept worden naar Tshwane, een zusterstad van Delft in Zuid-Afrika.

Tshwane is een ware studentenstad. Onze fietsen blijven studentenfietsen. Wat er met de Tshwaanse fietswrakken gaat gebeuren is nog niet bekend. Terug naar Delft?

,,Een fiets is een wrak, indien hij niet meer gebruikt kan worden waarvoor hij bedoeld is en als de reparatiekosten hoger zijn dan de dagwaarde van de fiets.”

De stadstoezichthouder ziet dit in één oogopslag. Een bewonderenswaardige gave. Hij voorziet de fiets van een feloranje sticker. Nog zo’n bewonderenswaardige gave. Als deze sticker na twee weken nog op de fiets zit, dan zegt de gemeente Delft: ,,Nu is het wrak van ons”, en zij knipt de fiets los.

Nu zou de treffende overeenkomst tussen een studentfiets en een fietswrak kunnen leiden tot een misinterpretatie van de stadstoezichthouder. We raden dan ook iedere student aan om een stapeltje ‘dit-is-geen-wrak-stickers’ in voorraad te nemen.

Maar goed, wat doet de gemeente Delft met de verwijderde fietswrakken? Die worden opgeknapt en verscheept naar Afrika, volgens een woordvoerder van de gemeente. Een grap natuurlijk. Toch?

Toch niet. Bij de kringloopwinkel aan de Rotterdamseweg worden de fietswrakken opgeknapt voor een liefdadigheidsproject.

We besluiten een kijkje te nemen. We komen binnen in een stoffige ruimte in een loods. Overal staan dozen en doosjes met daarop met stift geschreven wat erin zit. Trappers, zadels, banden, schroefjes. Allemaal van de gestripte wrakken. En alles volledig uitgesorteerd. Wat een teringwerk. Waar vind je in godsnaam mensen die dat willen doen? Die liggen niet op straat. Toch?

Toch wel. Want het project draait vooral op daklozen. Zij doen dit werk onbetaald, zodat zij in een werkritme kunnen komen en zo beter een betaalde baan kunnen vinden.

Van deze onderdelen bouwen zij vervolgens weer ‘nieuwe’ fietsen, die Afrika-proof zijn. Want als er een zeecontainer gevuld is met 350 fietsen – momenteel zijn er 100 stuks gereed – zal deze verscheept worden naar Tshwane, een zusterstad van Delft in Zuid-Afrika.

Tshwane is een ware studentenstad. Onze fietsen blijven studentenfietsen. Wat er met de Tshwaanse fietswrakken gaat gebeuren is nog niet bekend. Terug naar Delft?

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.