Een team van Delftse studenten bereidt zich voor op de world solar challange 2001, een race van 3010 kilometer door Australië.
/strong>
De world solar challange is de grootste race ter wereld voor auto’s die aangedreven worden door zonne-energie. Jaarlijks strijden zo’n vijfhonderd teams, zowel van scholieren en studenten als van multinationals als Honda en Mitsubishi, in een race van het noorden naar het zuiden van Australië. De auto’s mogen alleen overdag rijden, van 8 uur ’s morgens tot vijf uur ’s middags. Buiten deze periode mogen de teams wel hun accu’s opladen met zonlicht, tot een maximum van 5 kWh.
Initiatiefnemer van het Delftse team, ing. Ramon Martinez, probeert met zes medestudenten van verschillende faculteiten zijn droom om mee te racen te verwezenlijken en hoopt ook op hulp van afstudeerders, bijvoorbeeld bij het maken van de elektromotor. ,,Het bouwen van de elektromotor is het moeilijkste”, stelt Martinez. ,,Die is commercieel niet verkrijgbaar, dus moeten we zelf een heel efficiënte maken waarmee we zo hard mogelijk kunnen rijden op dat beetje zonne-energie dat we kunnen verzamelen.”
,,Als het uiteindelijk lukt, zou dat echt fantastisch zijn. Zoiets maak je maar een keer mee in je leven, dat je met een zelf gemaakte auto naar Australië vertrekt.”
Zover is het echter nog lang niet. Een eerste ontwerp van de auto is er al, evenals een schaalmodel, maar er is nog geen geld. Daarom worden nu bedrijven aangeschreven met een sponsorverzoek en ook bij het college van bestuur ligt inmiddels een verzoek om ondersteuning.
Verder is het team nog op zoek naar versterking. Het zoekt nog een stromingsdeskundige, een io-student en een tb’er die een mediaplan kan maken en kan helpen bij het vinden van sponsorgeld.
Martinez is nu al bijna fulltime met zijn project bezig, de andere werken er één à twee dagen per week aan.
Een team van Delftse studenten bereidt zich voor op de world solar challange 2001, een race van 3010 kilometer door Australië.
De world solar challange is de grootste race ter wereld voor auto’s die aangedreven worden door zonne-energie. Jaarlijks strijden zo’n vijfhonderd teams, zowel van scholieren en studenten als van multinationals als Honda en Mitsubishi, in een race van het noorden naar het zuiden van Australië. De auto’s mogen alleen overdag rijden, van 8 uur ’s morgens tot vijf uur ’s middags. Buiten deze periode mogen de teams wel hun accu’s opladen met zonlicht, tot een maximum van 5 kWh.
Initiatiefnemer van het Delftse team, ing. Ramon Martinez, probeert met zes medestudenten van verschillende faculteiten zijn droom om mee te racen te verwezenlijken en hoopt ook op hulp van afstudeerders, bijvoorbeeld bij het maken van de elektromotor. ,,Het bouwen van de elektromotor is het moeilijkste”, stelt Martinez. ,,Die is commercieel niet verkrijgbaar, dus moeten we zelf een heel efficiënte maken waarmee we zo hard mogelijk kunnen rijden op dat beetje zonne-energie dat we kunnen verzamelen.”
,,Als het uiteindelijk lukt, zou dat echt fantastisch zijn. Zoiets maak je maar een keer mee in je leven, dat je met een zelf gemaakte auto naar Australië vertrekt.”
Zover is het echter nog lang niet. Een eerste ontwerp van de auto is er al, evenals een schaalmodel, maar er is nog geen geld. Daarom worden nu bedrijven aangeschreven met een sponsorverzoek en ook bij het college van bestuur ligt inmiddels een verzoek om ondersteuning.
Verder is het team nog op zoek naar versterking. Het zoekt nog een stromingsdeskundige, een io-student en een tb’er die een mediaplan kan maken en kan helpen bij het vinden van sponsorgeld.
Martinez is nu al bijna fulltime met zijn project bezig, de andere werken er één à twee dagen per week aan.
Comments are closed.