Delftenaar werkt mee aan Nobelonderzoek

Dr. Klaasjan van Druten, van de afdeling technische natuurkunde, werkte samen met een van de Nobelprijswinnaars voor natuurkunde.Afgelopen dinsdag ontvingen Eric Cornell, Wolfgang Ketterle en Carl Wieman de Nobelprijs 2001 voor natuurkunde.

,,De Bose-Einsteincondensatie is een toestand waarin gasatomen collectief stilstaan”, vertelt Van Druten. ,,Om dat te bereiken koelden we het gas tot een microkelvin. De gasatomen bevinden zich dan allemaal in dezelfde toestand. Dit fenomeen konden we in 1995 terugzien op zogenaamde schaduwfoto’s, waarop je de schaduw van de atomen ziet.”

,,De toepassingen van deze koude atomen liggen niet voor het oprapen”, weet van Druten. ,,Atoomklokken werken met koude atomen en verder leidde deze nieuwe vorm van materie tot nieuwe inzichten in systemen als supervloeibaarheid en supergeleiding.”

De trotse wetenschapper is overigens overgestapt van de koude atomen naar de elektronenoptica. Hij houdt zich tegenwoordig bezig met het ontwikkelen van nieuwe instrumenten voor elektronenmicroscopen en elektronenlithografie. ,,Als ik na 1996 in Nederland aan de Bose-Einsteincondensatie bleef werken, had ik heel erg achtergelopen op de Amerikaanse topgroepen. Die achterstand haal je niet zo snel in. In plaats daarvan koos ik ervoor van onderzoeksgebied te veranderen.”

Afgelopen dinsdag ontvingen Eric Cornell, Wolfgang Ketterle en Carl Wieman de Nobelprijs 2001 voor natuurkunde. Zij kregen de onderscheiding voor de verwezenlijking van de Bose-Einsteincondensatie en het fundamentele onderzoek naar het fenomeen. Van Druten is co-auteur van een van de beloonde artikelen. Hij werkte in 1995 en 1996 een jaar bij het prestigieuze Massachusetts Institute of Technologie (MIT), onder leiding van Wolfgang Ketterle.