Delftenaar eerste bij NSK Zeilen

Het team Loefbijter 5, met aan boord zesdejaars student informatica Floris Jan van Brederode uit Delft en de Nijmegenaren Rody Hendriksen en Saskia Köneman, is afgelopen weekend op het Friese Heegermeer winnaar geworden van Nederlands Studenten Kampioenschap Zeilen – Individueel.

br />
In totaal namen dertig deelnemers deel aan het NSK, dat door DZ Euros uit Twente was georganiseerd. De wedstrijden, die over het algemeen soepel verliepen, werden gehouden in polyvalken. Tweede werd een team studenten uit Twente, derde werd het team van Orionis.

Op zaterdag werden er drie wedstrijden gevaren onder halfbewolkte en koude omstandigheden. Tijdens de eerste wedstrijd werd het team van Orionis, waarin ook Delftenaar Robert Janssen, gediskwalificeerd (DSQ) wegens het niet juist varen van de baan. Door de constante prestaties van het team Harpyia 1 (de zeilondervereniging van de Bolk) met aan het roer Ysbrand Endt stond deze op zaterdagavond in het tussenklassement op de eerste plaats.

Na een nachtje vorst en gezelligheid stond het kampioenschap nog geheel open, elk van de top zeven maakte nog een kans op de overwinning, mede door de regel dat de slechtste wedstrijd niet meetelde bij vijf gezeilde wedstrijden. Na een valse start van Orionis, werd uiteindelijk Loefbijter 5 eerste van het sterk door Delft vertegenwoordigde veld. Harpia 1 werd vijfde. De ranglijst werd gesloten door Peer de Schuymer, ook uit Delft.