Delft teleurgesteld over oogst topscholen

De TU Delft betaalt het meest aan nieuwe topscholen, maar haalt er zelf weinig van binnen. Pretenties,,Verbaasd en teleurgesteld”, is hoofd onderwijs en onderzoek dr. K.W

Eindhoven sleepte wel twee penvoerderschappen in de wacht. Twente viel totaal buiten de boot, maar haalde vorig jaar al tien miljoen gulden subsidie binnen voor het technologisch topinstituut Telematica, en dat had volgens de Twentenaren de hoogste prioriteit.

Delft had gehoopt dat de onderzoekscholen Dimes voor micro-elektronica en het Burgerscentrum voor stromingsleer het etiket topschool zouden krijgen. Volgens Maring verrichten ze beide uiterst relevant onderzoek en scoren goed in visitatierapporten. ,,Ik heb geen argumentatie van NWO gezien die hout snijdt. Als dit de bedoeling is, voorzie ik zwaar weer.”

Het succes van Eindhoven is het zoveelste de afgelopen twee jaar. Ook bij gewone onderzoekscholen zijn de Brabanders Twente en Delft de baas. Daarnaast trekt Eindhoven steeds meer eerstejaars studenten. Voor Delft is de tegenslag een aanwijzing dat het nog steeds niet de topuniversiteit is die het zo graag wil zijn. Een maand geleden riep minister Ritzen collegevoorzitter De Voogd al op het matje omdat Delft in beoordelingen zelden bovenaan te vinden is. De Voogd gaf toen toe dat er door reorganisaties minder aandacht voor kwaliteit geweest was.

Pretenties

,,Verbaasd en teleurgesteld”, is hoofd onderwijs en onderzoek dr. K.W. Maring over de selectie van de zes topscholen door onderzoeksorganisatie NWO. Van de drie TU’s komt Delft er het bekaaidst vanaf. Delft is weliswaar betrokken bij de toponderzoekscholen Geïntegreerde Aardwetenschappen en Chemisch Ontwerpen van Katalysatoren, maar kreeg geen enkel penvoerderschap toegewezen. Dat is karig, aangezien Delft het grootste onderzoeksbudget heeft van alle Nederlandse universiteiten. Een gevolg daarvan is dat Delft ook het meest moet betalen aan de nieuwe topscholen: 7,4 miljoen. Eindhoven betaalt 3,9 en Twente 3,1 miljoen.