Delft: ‘Houd geen huisfeesten’

Marja_van_Bijsterveldt_april_2020.jpg

De Delftse burgemeester Marja van Bijsterveldt raadt het studenten met klem af om huisfeesten te organiseren met aankomende studenten uit heel Nederland en uit het buitenland. Besmettingen met het coronavirus vinden nu immers vooral plaats onder jongere mensen, in cafés en op feestjes. Dat schrijft zij in een brief aan studenten. Van Bijsterveldt roept hen op om zich steeds aan de coronamaatregelen te houden. Dat betekent vooral dat ze anderhalve meter afstand moeten houden. De burgemeester ziet ook risico’s bij het zoeken naar kamers. In een brief aan studenten schrijft ze dat studenten moeten oppassen: “De meeste besmettingen gebeuren op dit moment binnen gezinnen en (studenten)huishoudens!” Van Bijsterveldt wijst erop dat studentenhuizen wel een huishouden vormen en de bewoners dus geen onderlinge afstand hoeven te houden, maar dat dat voor gasten en nieuwkomers niet geldt. “Als een samenkomst leidt tot overlast of een gevaar vormt voor de publieke gezondheid, kan er gehandhaafd worden en kun je allemaal een fikse boete krijgen”, schrijft zij. (SB)

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl