‘Delft bruist niet’

Tijden een Delftse Niet-Nix-bijeenkomst brak PvdA-coryfee Willem Vermeend een lans voor lokale partijen. VerkiezingenLokale partijen vormen volgens de staatssecretaris een alternatief voor de grijze afdelingen van landelijke partijen, zoals de PvdA.

Even daarvoor had de benjamin van de nieuwe fractie, de 29 jarige Raymond du Prez, een discussie over uitgaan in Delft om zeep geholpen. ,,Delft bruist niet”, zo was het verwijt. Wallaart, geboren en getogen Delftenaar, verbaasde zich erover dat studenten wel en Delftse jongeren niet kunnen uitgaan. Hij herinnerde zich dat hij vroeger bij verenigingen zo lang aan de deur moest slijmen, tot iemand hem introduceerde.

Volgens Aad van Doeveren, eigenaar van het Floratheater, heeft de gemeente ‘geen voeling’ met uitgaan, waardoor ze nieuwe initiatieven om zeep helpt. Met een saai nachtleven tot gevolg. ,,’s Avonds lijkt de markt wel een begraafplaats.”

Na de klaagzangen richtte Wallaart zich tot het kandidaat-raadslid. Wat gaat hij er aan doen? Du Prez aarzelde een moment en stak van wal: ,,Eerst onder bevolking peilen waaraan behoefte is. Dan financiële dekking zoeken.” Een orgineel idee lijkt er niet in te zitten.

De harde kern van de partij bemoeide zich weinig met de discussie. Aan de bar gokten ze hoeveel zetels de PvdA terug gaat winnen van Stadsbelangen, de partij van voormalig partijgenoot (en nu wethouder) Boelens. De hoofden draaiden pas weer naar het podium toen Vermeend constateerde dat de standpunten in de politiek wel heel dicht bij elkaar liggen. ,,Ik vind het dan ook goed dat je overal lokale partijen ziet opbloeien.”

Verkiezingen

Lokale partijen vormen volgens de staatssecretaris een alternatief voor de grijze afdelingen van landelijke partijen, zoals de PvdA. De staatssecretaris was niet de eerste die het opviel dat partijen naar elkaar toe groeien. Toen de Delftse PvdA-lijsttrekker Jan Torenstra plichtsgetrouw het verkiezingsprogram uiteenzette, dreef hij gespreksleider Tino Wallaart bijna tot wanhoop. ,,De boel goed draaiende houden. Meer veiligheid. De kwaliteit van het leven verbeteren. Daar is toch iedereen voor?”, verzuchte de Niet Nix-er.