Decanen vrezen stroperige TU Nederland

Een virtuele Nederlandse TU voor het coördineren van onderzoek leidt slechts tot bureaucratie. Dat menen de decanen van de drie TU’s.De Eindhovense decanen vinden de plannen van oud-onderwijsminister Loek Hermans in de conceptversie van het Sectorplan Wetenschap en Technologie onacceptabel.

Vooral deze eerste angst wordt door Delftse decanen gedeeld. Prof.ir. Karel C.A.M. Luyben, decaan van de faculteit Technische Natuurwetenschappen: ,,Als er meer bestuurslagen bijkomen wordt het stroperig. Die komen er dus niet, wel meer overleg.”

Zijn collega-decaan prof.dr.ir. Jan van Katwijk van Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica is het met hem eens. ,,Bovendien: er is al voldoende afstemming tussen Delft en de andere steden in bijvoorbeeld Ices-kis-consortia en speerpuntonderzoeken. In het voorjaar heeft mijn faculteit met de collega’s in Twente en Eindhoven overlegd over de focuspunten. Die zijn al jaren op elkaar afgestemd.”

Het sectorplan bevat strategische voornemens over de gezamenlijke toekomst van de drie universiteiten, die moeten worden overgenomen in de afzonderlijke instellingsplannen. Dat levert de nodige juridische haarkloverij op, omdat de openheid en het moment van medezeggenschap per universiteit sterk verschilt.

In Delft worden de onderdelen van het plan afzonderlijk ter medezeggenschap aan de ondernemingsraad en studentenraad aangeboden, meldt de Delftse or-voorzitter Kees Daleboudt. ,,Als het sectorplan uiteindelijk ter instemming komt, is het slechts een hamerstuk, omdat alles al is besproken.”

Het Eindhovense college houdt zich strikt aan de letter van de wet, die zegt dat een wijziging van het instellingsplan pas het eerste moment is waarop de raden medezeggenschap mogen uitoefenen.

De definitieve versie van het sectorplan moet in januari op het bureau van staatssecretaris Annette Nijs liggen. (RK)

De Eindhovense decanen vinden de plannen van oud-onderwijsminister Loek Hermans in de conceptversie van het Sectorplan Wetenschap en Technologie onacceptabel. Het grootschalig afstemmen van onderzoek tussen de drie technische universiteiten door oprichting van het 3 TU Institute of Science and Technology, zou leiden tot toename van de bureaucratie en afname van de concurrentie.