De Voogd: twee miljard nodig

Het paarse kabinet steekt 465 miljoen in de Nederlandse kennisinfrastructuur, maar collegevoorzitter De Voogd vindt dat niet genoeg.

De Voogd sprak afgelopen woensdag bij de jaarlijkse ’technology lecture’ in de Haagse Ridderzaal. De bijeenkomst had eigenlijk een feestelijk tintje. Minister Jorritsma van Economische Zaken presenteerde er het plan van het kabinet om in vier jaar 465 miljoen gulden uit de aardgaswinsten te steken in de kennisinfrastructuur. Zoals afgelopen najaar bekend werd, dient het geld onder meer voor een sterk verbeterd internet, een topcentrum voor weg- en waterbouwkunde en ’technocentra’ in het beroepsonderwijs. Jorritsma wil hiermee van Nederland ‘het smart centre van Europa’ maken.

Dit enthousiasme schoot De Voogd kennelijk in het verkeerde keelgat. Hij wees erop dat het kabinetsplan neerkomt op 116 miljoen gulden per jaar. Een deel daarvan wordt besteed aan onderwijs, kennisoverdracht en uitbreiding van internet. Wat voor fundamenteel onderzoek resteert, is veertig miljoen gulden overheidsgeld per jaar. Dat is ‘geen majeure investering’, vond De Voogd. Op dit moment ligt er volgens De Voogd in Nederland te veel nadruk op `exploitatie’ van kennis, zonder dat de kennisvoorraad genoeg wordt aangevuld. Hij rekende voor dat twee miljard gulden nodig is om de terugval sinds 1990 goed te maken.

Vorig jaar, in de aanloop naar de verkiezingen, kwamen de tu’s op instigatie van De Voogd met het voorstel om een technologiefonds van 750 miljoen en een wetenschapsfonds van 250 miljoen in te richten. Dat miljard zou voor de helft door de universiteiten zelf opgebracht moeten worden. Indertijd claimde de VSNU al 650 miljoen extra voor de rol van de universiteiten in ‘de kennismaatschappij’. Hoogleraar economie dr. A. Kleinknecht meende zelfs dat slechts een injectie van tien miljard gulden Nederland ervoor kon behoeden af te glijden naar de internationale achterhoede. (HOP/FS)