De TU plaatst voor 1,2 megawatt aan zonnepanelen

Bijna de helft van het totale verzamelde dakoppervlak van de TU campus wordt bedekt met zonnepanelen. De TU wil een miljoen kilowattuur per jaar opwekken. Naar verwachting zijn alle zonnepanelen in september al geïnstalleerd.

Veertien TU-gebouwen krijgen zonnepanelen op het dak. Deze maand begint technische dienstverlener Covely met de werkzaamheden. Dat staat in een persbericht dat de TU heeft doen uitgaan.

Het zonnepark past bij de groene ambities van de TU. De universiteit wil in 2020 een kwart van de dan bestaande energievraag zelf duurzaam opwekken. Maar ze heeft nog een lange weg te gaan. De panelen moeten een miljoen kWh per jaar opwekken; dat is ongeveer twee procent van de elektriciteitsverbruik van de TU.

Toch is het een aanzienlijke operatie die deze maand van start gaat. Tienduizend vierkante meter wordt bedekt met 4500 zonnepanelen. Daarmee wordt de TU in Nederland de universiteit met het grootste oppervlakte aan zonnepanelen.

Chris Hellinga van het Delft Energy Initiative is een van de initiatiefnemers. “Twee procent is natuurlijk niet erg veel”, relativeert hij. “Maar iedere procent duurzaam opgewekte energie vergt grote investeringen en moet je daarom serieus nemen. Bovendien, als straks de helft van al het bruikbare dakoppervlak van de TU bedekt is met zonnepanelen, dan gaat daar een signaal van uit. Het stimuleert mensen om duurzamer om te gaan met energie.”

De TU betaalt de panelen. De kosten, rond de anderhalf miljoen euro, zijn naar verwachting binnen een tiental jaar terugverdiend dankzij de lagere energierekening en de subsidieregeling SDE+ waarbij de overheid het verschil tussen de kostprijs van grijze energie en die van duurzame energie vergoedt.

Studenten die energie willen opwekken, kunnen straks wellicht aanhaken. Hellinga voert gesprekken met studentenhuisvester DUWO. Hij wil studenten de mogelijkheid bieden om te investeren in zonnepanelen op het dak van hun studentenflat. “De cijfertjes zien er gunstig uit”, zegt Hellinga. “De opbrengst is hoger dan de rente bij de bank.”