Studentenleven
Pakkenverzameling

Zelfs op het allerdeftigste gala kan TU-student Joost de best geklede man van de avond zijn

Geen rok van Gents, maar unieke kostuums. Op Marktplaats en in Londense kleermakerswinkels spaart Joost Bom zijn collectie bij elkaar.

Student werktuigbouwkunde Joost Bom draagt zijn unieke pakken op speciale gelegenheden. (Foto: Thijs van Reeuwijk)

Terwijl de meeste studenten hooguit een slechtzittende rok en een net iets te klein pak bezitten (voor het kerstgala en het datediner) is zijn pakkenverzameling voor masterstudent werktuigbouwkunde Joost Bom (24) veel meer dan een moetje. Joost is altijd overdressed, zeggen zijn vrienden. Zelf vindt hij dat dat met zijn dagelijks strak geplooide broek en overhemd wel meevalt.

Zijn dagelijkse tenue is dan ook niets vergeleken met de bijzondere pakken die hij enkel aantrekt op speciale gelegenheden, al is dat begrip rekbaar van gala tot studiemijlpaal. Zo verzorgde Joost onlangs een eindpresentatie in een donkerblauw double-breasted krijtstreeppak.

In een zestig jaar oud rokkostuum dat hij voor enkele tientjes kocht via Marktplaats doet hij op gala’s niet onder voor de Britse upper class. Die gok pakte wonderwel uit: het pak is uitgevoerd met enkele unieke details, bleek in perfecte staat en zit hem ook nog eens als gegoten.

Atletisch postuur

Verder in de collectie: vier smokings, nog twee rokkostuums en een hele rits jasjes en broeken. Sommige uit de oorlogsjaren – andere nieuw van het rek van de Suitsupply-outlet. Joost heeft geluk met zijn atletische postuur, zegt hij. Standaardmaten passen hem vaak perfect, zelfs die van tientallen jaren geleden.

Heel af en toe kan hij zich een uitspatting veroorloven

En dan de accessoire-afdeling. Joost kan elke outfit voorzien van bijpassende schoenen, sjaals, handschoenen, manchetknopen of een zijden hoge hoed uit de jaren veertig. Hij is zelfs een samenwerking aangegaan met het Duitse Herr von Welt. De heren achter dat accessoiremerk fabriceren met de hand zijden bloemen voor in het knoopsgat. Joost heeft inmiddels tientallen van die zogeheten boutonnières, te zien op zijn Instagram.

Door vooral Marktplaats goed in de gaten te houden, beperkt de masterstudent de kosten. Heel af en toe kan hij zich een uitspatting veroorloven. Zoals afgelopen zomer, toen Joost zijn collectie in London uitbreidde met een rokkostuum en een tweed jasje, origineel gemaakt door het prestigieuze kledingmerk Hawkes in de fameuze kleermakersstraat Savile Row. Tweedehands, uiteraard.

Tekst gaat door onder de foto

Close-up van een reeks pakken op een rij.
In de kledingkast van Joost Bom hangt zijn pakkenverzameling netjes op een rij. (Foto: Thijs van Reeuwijk)
Met het blote oog

Een goed pak is tijdloos, aldus Joost. Vrij van hedendaagse of juist archaïsche modegrillen. De pasvorm niet te wijd en niet te strak. De revers niet te breed en niet te smal. Het patroon niet te opvallend en niet te saai. Na jaren oefening kan Joost niet alleen met het blote oog zien of een kostuum hem past, maar ook of het bíj hem past.

Wat is de aantrekkingskracht van zo’n goedzittend pak? Het comfort, vindt Joost, al zal dat sommigen misschien vreemd in de oren klinken. Daarnaast dóet het wat met je uitstraling. Dat beamen anderen, vertelt Joost, die op een gala eens te horen kreeg dat een andere gast ‘bijna bang’ werd van het zelfvertrouwen dat hij uitstraalde.

Om dat effect te hebben, moet het wel bij je passen. Veel mensen dragen alleen maar af en toe een pak omdat het echt moet. Dat ongemak zie je meteen, zegt Joost, het pak draagt de man. Zo niet Joost. Joost draagt zíjn pak. Niet andersom.

View this post on Instagram

A post shared by Joost Bom (@joostfmb)

Wetenschapsredacteur Kim Bakker

k.bakker@tudelft.nl