De mentaliteit van de student moet veranderen

Twee jaar geleden was hij vice-voorzitter van de Vssd. Dit jaar treedt Ramses Kaijen op als redder in de nood. Als voorzitter van het ‘noodbestuur’ probeert hij de Delftse student weer te betrekken bij de studentenvakbond.

Een extra jaar bestuur had hij natuurlijk niet gepland. Toch heeft Ramses Kaijen, vijfdejaars student technische natuurkunde, die taak op zich genomen. Hij kon eigenlijk ook niet veel anders. Begin september had de Vssd nog geen enkel nieuw bestuurslid. ,,We hebben een interim-bestuur geformeerd, bestaande uit mensen met veel Vssd-ervaring, waaronder ik”, vertelt Kaijen. ,,Omdat er echt geen nieuwe fulltime bestuursleden te vinden waren, besloten we een parttime bestuur te vormen voor dit jaar. En daar ben ik nu voorzitter van.” Het bestuur bestaat nu uit drie oudgedienden en twee mensen zonder bestuurservaring.

Een bestuursbeurs krijgt Kaijen niet meer, en zijn studie gaat ook gewoon door. Toch is hij gemotiveerd om de vereniging draaiende te houden, meent hij zelf. ,,Sommigen vragen zich af of er toekomst in de vereniging zit. In heel Nederland is het moeilijk om besturen te vinden voor studentenvakbonden. In Delft zijn mensen op dit moment überhaupt niet actief. Maar dit is een trend die we denken te kunnen keren.”

Kaijen doet het extra bestuursjaar niet alleen voor de vereniging. ,,Ik denk dat zo’n tweede jaar leuker en interessanter kan zijn dan een eerste bestuursjaar. Eén jaar bestuur is eigenlijk te kort: zodra je een beetje weet hoe het werkt, moet je al weer stoppen. Ik kom nu nog steeds nieuwe dingen tegen. Voordeel is dat je als vakbond nu een voorsprong hebt op bijvoorbeeld de studentenraad, die eigenlijk nog heel onervaren is. Dat maakt het wel leuk.”

Achterban

De plaats van de Vssd binnen de studentenwereld is Kaijens grootste aandachtspunt voor komend jaar. ,,Er schort nogal wat aan de postitionering van de Vssd binnen de Delftse gemeenschap. We worstelen nu met onze achterban. De mentaliteit van de studenten van tegenwoordig lijkt moeilijk samen te gaan met het bestaan van een vakbond. De huidige studenten gaan naar school. Ze maken zich meer zorgen om het tentamen van volgende week, dan om wat zij kunnen als ze afgestudeerd zijn. Ze vinden het belangrijker dat ze de geleerde dingen in de praktijk kunnen gebruiken, dan dat ze de theorie willen kennen. Studenten denken vooral op de korte termijn en zijn individualistisch ingesteld.”

Toch zijn veel studenten lid van de Vssd. Dat komt vooral omdat ze zo hun studieboeken voor een lage prijs kunnen aanschaffen, erkent ook Kaijen.

De Vssd heeft misschien een imagoprobleem. De vakbond staat bekend als idealistisch, als een club wereldverbeteraars. Studenten geloven daar niet zo in. Kaijen: ,,Als studenten geld nodig hebben, regelen ze een bijbaan. Ze denken niet dat de Vssd zich sterk kan maken voor een structureel hogere studiefinanciering. Maar daar kunnen we ons wél voor inzetten, en ook met resultaat. Studenten moeten dan wel achter je staan. Je hoeft echt geen wereldverbeteraar te zijn om actief te zijn bij de Vssd. Dat beeld moet veranderen.”

Naast het activeren van (nieuwe) leden, wil Kaijen ook blijven doen wat de Vssd altijd al gedaan heeft: opkomen voor belangen van studenten en actief blijven op politiek niveau, zeker nu erheel veel veranderingen gaande zijn. ,,De TU heeft een nieuwe rector en een nieuwe collegevoorzitter. Wij gaan nu in de gaten houden of ze echt doen wat ze moeten doen. Een ander voorbeeld is het masterplan. Het zou me niets verbazen als het nieuwe college dat terugdraait. Dat is dan een prima moment voor de Vssd om daar bovenop te zitten. Om te zorgen dat het colllege van bestuur ook rekening houdt met wat studenten willen.”

Protestacties

Het in de gaten houden van het college lijkt veel meer een taak voor de studentenraad. Kaijen ontkent dat: ,,Wij zijn er om de studentenraad in de gaten te houden. Wanneer zij iets laten liggen, moeten wij actie ondernemen. Dat is dit jaar erg belangrijk. Maar de formele inspraakrechten van de studentenraad stellen in feite ook weinig meer voor. Vroeger waren studenten echt medebestuurders. De studentenraad kan nu formeel niet veel meer afdwingen met hun instemmingsrecht. Daardoor moeten ze ook meer met ons samenwerken.”

Kaijen wil zich hiernaast ook nog blijven bezighouden met dingen die al langer spelen. ,,Waar komt bijvoorbeeld in het masterplan de studentenhuisvesting? Een ander punt is de curriculumvernieuwing die alle faculteiten doorvoeren. Dat proces houden wij in de gaten. We hebben in ieder geval genoeg om ons mee bezig te houden.” Grote protestacties zitten er nog niet aan te komen. ,,Maar als bijvoorbeeld het bindend studieadvies wordt ingevoerd, dan zou dat kunnen. Maar goed, zoiets kondig je natuurlijk niet ruim van tevoren aan. Persoonlijk schuw ik dat soort dingen niet. Maar allereerst is het nu belangrijk dat de mentaliteit van de Delftse student verandert.”

Achterban

Protestacties