De losse eindjes van Loek Hermans

De val van Paars II kan voor het hoger onderwijs nog vervelende gevolgen hebben.Niet alleen zou minister van Onderwijs Hermans de bachelor-masterstructuur demissionair moeten verdedigen in de Eerste Kamer, ook zou de deregulering van het hoger onderwijs wel eens naar een volgend kabinet worden doorgeschoven.

Hermans wilde in de herfst van zijn ambtstermijn nog een aantal complexe wetsvoorstellen door de Tweede Kamer loodsen. Bij de invoering van het Angelsaksisch onderwijsmodel en de accreditatie (‘keurmerken’) lukte dat. Maar aan de behandeling van de deregulering in de Tweede Kamer kwam de bewindsman niet toe. Bovendien bleek de hbo-fraude daarbij een spreekwoordelijke steen in de vijver.

Onlangs liet Hermans’ eigen ministerie nog weten de deregulering op korte termijn schriftelijk te willen afronden. Of dat met de door het Srebrenica-rapport ontstane crisissfeer nog gaat lukken is maar de vraag.

Verschillende universiteiten kunnen door het uitstel van de wet in de problemen komen met hun voorgenomen fusies. Formeel is er nog altijd een verbod van kracht op fusies tussen universiteiten en hogescholen. Een jaar geleden presenteerden de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam hun plan om te fuseren tot één brede onderwijsinstelling. Als de minister zou opschieten met een wetswijziging, kon de eerste comprehensive university van de lage landen over twee jaar een feit zijn. Dat wordt nu moeilijk.

Niet alleen zou minister van Onderwijs Hermans de bachelor-masterstructuur demissionair moeten verdedigen in de Eerste Kamer, ook zou de deregulering van het hoger onderwijs wel eens naar een volgend kabinet worden doorgeschoven. Het wordt in politiek Den Haag als ongepast gezien om baanbrekende wetvoorstellen door het parlement te loodsen als de minister eigenlijk niet meer aan de macht is en alleen nog even op de winkel past voor zijn opvolger.