‘De kracht van de zee is prachtig’

TU-alumnus Saskia Rijtema (1971) is door Kivi Niria uitgeroepen tot ingenieur van het jaar. De vereniging van ingenieurs is onder de indruk van haar werk aan grote offshore-projecten en haar enthousiasme.

Eindelijk spreken we elkaar. U wordt helemaal platgebeld of niet?
(Lacht) “Ja, maar door niemand zo erg als door jullie. De aanhouder wint.”

Kivi Niria is weg van uw werk en vindt dat u er enthousiast over kunt vertellen. Wat heeft u precies gedaan?
“Ik heb leiding gegeven aan een groot offshore-project in de Golf van Mexico (voor Heerema Marine Contractors – red.). We moesten de lasnaden verbeteren van oliepijplijnen. Werken aan pijpleidingen die diep onder water liggen in een al bestaande infrastructuur is een lastige klus.”

Een soort onderwatermikado met oliepijpleidingen?
“Ja, daar doet het aan denken. We hadden veel onderwaterrobots met camera’s nodig. Om die aan te sturen moesten we software ontwikkelen. Voordat de schepen die betrokken waren de beelden konden gebruiken, moest er ook een wifi-netwerk worden aangelegd op zee, zodat we in realtime konden zien waar de leidingen zitten. We hebben al het gereedschap ontwikkeld en het hele project uitgevoerd binnen één jaar.”

De ingenieur van het jaar vervult een rol als ambassadeur van de techniek. Hoe gaat u de techniek in het zonnetje zetten?
“Ik ben benaderd om mee te werken aan een soort laboratorium waar scholieren enthousiast gemaakt moeten worden over techniek. Hoe ik mijn rol als ambassadeur verder vormgeef, daar heb ik nog niet zo over nagedacht. Ik moet het zien te combineren met mijn werk en mijn kinderen, dat is op zich al een uitdaging.”

Wat vindt u zo mooi aan offshore-techniek?
“Je moet veel nieuwe technieken ontwikkelen. De lastechniek zelf is niet zo spannend. Het wordt leuk als je grote projecten onder water moet doen. We moesten bijvoorbeeld coatings van buizen af halen met een hogedrukstraal, zonder het staal te beschadigen. Je moet creatief zijn voor dit soort dingen. Daarnaast vind ik de kracht van de zee prachtig. Vroeger ging ik vaak na mijn werk naar het strand.”

Nu niet meer?
“Nu heb ik er geen tijd meer voor. Ik heb twee kinderen, van nul en twee jaar oud. Na het werk moet ik ze eten geven en in bed stoppen. Het is een heel ander leven.”

Wat wordt uw volgende grootse project?
“Wat werk betreft? Ik ga leiding geven aan een diepwaterproject voor de kust van Angola. Bij het vorige project was ik de technisch verantwoordelijke. Hier ben ik de financieel verantwoordelijke. Gevoelsmatig had ik technisch gezien alles gedaan. Ik wilde weer een nieuwe stap op de ladder zetten.”