Studentenleven

De KMT een week eerder? Stress voor de één, rust voor de ander

Met het vervroegen van de OWee begint de kennismakingstijd van veel studentenverenigingen ook eerder. Hoe vullen zij het gat tussen KMT en de start van het collegejaar?

Studenten bij studentenvereniging Virgiel in een eerdere OWee. (Foto: Roos van Tongeren)

Na de OWee begint traditioneel de introductieperiode voor aspirantleden van de Delfste studentenverenigingen. Omdat de OWee dit jaar een week vroeger plaatsvindt dan anders, schuift ook de kennismakingstijd van sommige verenigingen op. Hoe gaan ze daarmee om?

“Onze kennismakingstijd begint direct na de OWee”, vertelt Eef Budding van DSV Sint Jansbrug, een van de grote verenigingen. “We hebben daardoor minder tijd gehad om het programma te maken en dingen te regelen zoals shirts voor iedereen. Dat heeft wel wat stress opgeleverd.” Daar staat tegenover dat er tijdens de kennismakingstijd meer rust is. “Onze KMT bestaat uit een kamp en een verenigingsweek. Daar zitten nu een paar dagen tussen zodat mensen kunnen bijkomen. En naderhand hebben ze een aantal dagen om zich voor te bereiden op het begin van het studiejaar.”

Door de verplaatsing valt de tweede week van onze KMT nu in de vakantie

Ook bij Virgiel zien ze de vervroegde KMT als een voordeel. “Door de verplaatsing valt de tweede week van onze KMT nu in de vakantie. Normaal moesten we dan rekening houden met de colleges”, aldus Sam van Haren. “Nu hebben we activiteiten in de tweede week die normaal in de avond plaatsvonden verplaatst naar overdag. Op die manier kunnen we daar meer tijd aan besteden en hebben we de KMT anderhalve dag kunnen inkorten.”

Beide verenigingen nemen dit jaar meer tijd voor welzijnsonderdelen. Bij Virgiel zijn dat een workshop van de eigen vertrouwenspersonen en een workshop van de stichting GELIJKSPEL over (seksuele) omgangsnormen binnen de vereniging. Ook komt een oud-student vertellen over de invloed die alcohol op haar leven had. Daarnaast besteden Virgiel en Sint Jansbrug aandacht aan financieel welzijn. In deze workshop gaat het over het verantwoord combineren van de studie, het studentenleven en lid zijn van een vereniging.

Ook bij De Bolk begint de kennismakingstijd eerder, maar zij hebben geen veranderingen aangebracht in het oorspronkelijke programma. “We hebben geen extra dingen gepland in de week tussen het einde van onze KMT en het begin van het collegejaar”, laat Thijs Stolwijk van De Bolk aan de telefoon weten. “Daar hebben we het binnen de vereniging ook niet over gehad.”

Het is niet alle verenigingen gelukt om de eigen introductieperiode op de OWee te laten aansluiten. De Delftsche Studenten Bond bijvoorbeeld had het terrein voor hun bijeenkomst al ver voor het verplaatsen van de OWee geboekt. “We hebben gekeken of het mogelijk was om dat te verschuiven”, laat Tobias Greven weten. “Toen dat niet bleek te kunnen hebben we overwogen om borrels te organiseren als een soort afterparty van de OWee en om de band met de vereniging warm te houden. Dat voegde naar ons idee niet zoveel toe. Bovendien hebben de nieuwe leden het in die periode al druk genoeg.”

Nieuwsredacteur Bas Koppe

p.a.s.koppe@tudelft.nl