De geheimen van de Ginko-boom

De choreografieën van Itzik Galili kenmerken zich door het feit dat ze vaak enerzijds bijna acrobatisch zijn en anderzijds ingetogen en intiem. In ‘Things I told Nobody’ laten tien jonge dansers van Galili Dance een combinatie zien van zwaartekracht, snelheid en lyriek. Daar tegenover staat de dans van vier oude Ginko-dansers, die een reis maken langs nostalgische Westerse evergreens.

Overigens zijn de dansers van Ginko volgens Japanse begrippen helemaal niet oud. Tussen de leeftijd van 60 en 80 jaar zijn dansers, volgens de Japanners, tot volle ontplooiing gekomen. De naam van het gezelschap is dan ook verklaarbaar. Hij verwijst naar de Ginko-boom, de Japanse ‘levensboom’, waarvan de vruchten en sappen een geneeskrachtige werking tegen ouderdom bevatten.

Op woensdag 22 november, om 20.15 uur, treedt Galili Dance op in Theater De Veste. Om 19.15 uur geeft dramaturg Maaike Bleeker een inleiding, die gratis toegankelijk is voor bezoekers van de voorstelling.

KortingsbonMet een bon uit de papieren Delta krijgen studenten van de TU Delft, op vertoon van hun college- en OV-Jaarkaart, 7,50 gulden korting op de voorstelling ‘Things I Told Nobody’ van Galili Dance, op woensdag 22 november in Theater De Veste (in plaats van 29 gulden, betalen zij 21.50 gulden). Daarnaast geeft de bon recht op een gratis pauzedrankje. Helaas is het dus noodzakelijk de tocht naar de TU te ondernemen om aan een geldige kortingsbon te komen.

Alle vieringen in het kader van vierhonderd jaar betrekkingen tussen Japan en Nederland beginnen langzamerhand weinig verrassend te worden. Ook het Noord-Nederlandse gezelschap Galili Dance waagt zich aan het onderwerp, maar deze keer levert dat een wel heel bijzondere voorstelling op. Voor de voorstelling ‘Things I Told Nobody’ ging het gezelschap een samenwerking aan met het Japanse gezelschap Ginko, waarvan de dansers een leeftijd tussen de 60 en 80 jaar hebben.