Cursus kastelen bouwen

Cursus materiaal: een schepje, een emmertje en wat handige tools, zoals lepels, rietjes en paletmessen. Waarvoor? We gaan zandkastelen bouwen.

br />
Op de verschillende faculteiten hangen al enige tijd affiches voor een cursus zandkastelen bouwen. Een grap? Nee hoor, bloedserieus. Voor eur. 50,- kun je bij Inaxi leren hoe je zandsculpturen kunt maken.

Maar waarom geld betalen voor iets dat iedereen vroeger al op het strand geleerd heeft? Volgens Marleen Leroy, projectleider bij Inaxi, is het erg nuttig. ,,Kan je je nog herinneren dat je zandkasteeltje op het strand in no time in elkaar zakte? Wij leren je hoe je dat voorkomt.”

Maar dat je kasteel in elkaar zakte kan ook aan het zand gelegen hebben, want bij het bouwen van zandsculpturen gebruik je geen normaal strandzand. ,,We halen rivierzand uit de Maas, zogeheten jong rivierzand”, vertelt Jeroen van de Vlag, ontwerper en uitvoerder zandsculpturenbouw. ,,We letten dan op korrelgrootte en %structuur”, vult hij aan.

Het klinkt allemaal erg omslachtig, maar Jonas Piet(23), vijfdejaars IO, legt uit dat dit type beeldhouwen oorspronkelijk uit Amerika komt. ,,Daar is het zand op de stranden wel geschikt om mee te bouwen, en hier jammer genoeg niet.”

Piet heeft al een aantal jaren meegebouwd in Zeebrugge. Hij vertelt er enthousiast over, maar toch betreurt hij het dat het de laatste jaren flink gegroeid is. ,,Tijdens mijn eerste jaar was er maar één kraan en één bulldozer aanwezig, nu zijn het er al veel meer. Het is eigenlijk allemaal iets te snel groot geworden. Meer festivals en sponsors, dus steeds commerciëler. Dat vind ik wel jammer, maar voor de rest blijft het een erg leuke tijdsbesteding, zeker met mooi weer.”