Cultuur voor niks

Britney Spears trad vorige week zaterdag voor het eerst op in Nederland met haar OOps! … I did it again-tour. Vierdejaars civielers Wim Janssen en Thijs Brekelmans bezochten de levende barbiepop in het Arnhemse Gelredome.

/strong>

Janssen: ,,Vooral op de tribunes zaten enorm veel ouders met jonge kinderen. Af en toe deden mijn oren pijn van al die gillende meisjes.”

Brekelmans: ,,Naast de gezinnetjes waren er ook nog wat groepen met opgeschoten jongeren die alleen voor een avondje vermaak kwamen. Die hielden dan spandoeken omhoog met teksten als Britney, ik zie je clit niet.”

Janssen: ,,Het begin van de show was echt spetterend. Bij rondschietend vuurwerk kwam Britney uit een grote metalen bol te voorschijn. Dansers met mooie synchrone danspasjes, grote vonken op de maat van de muziek; eigenlijk precies wat je van een dergelijk optreden verwacht.”

Brekelmans: ,,Daarna werd het een stuk minder. Het kabbelde eigenlijk maar een beetje voort. Wel was het erg knap hoe snel ze zich omkleedde tussen de liedjes door. Het ene moment werd ze van het podium getakeld in een jurk van twintig vierkante meter, even later sprong ze weer in een strak topje over het podium heen.”

Janssen: ,,Je merkte heel duidelijk dat het hele programma ontzettend strak geregisseerd was. Er was geen enkele ruimte voor wat spontane interactie met het publiek.”

Brekelmans: ,,Dat was inderdaad opvallend. Tijdens de show mocht een fan in het kader van een zogenaamde meet and greet actie op het podium komen. Toen de gelukkige winnaar – een jongen van een jaar of zestien – vroeg of hij Britney een zoen mocht geven, werd hij meteen door vier bodyguards afgevoerd.”

Janssen: ,,Ik ben er nog steeds niet uit of ze nou playbackte. Als het live gezongen was, dan is het wel echt een hele knappe prestatie. Tijdens alle wilde danspasjes bleef haar stem goed klinken. Eigenlijk had ze gewoon een grote uitglijder moeten maken dan had ik tenminste zeker geweten dat het live was.”

Brekelmans: ,,Hoe dan ook is ze uitermate geschikt voor dit soort optredens. Ze heeft uitstraling, kan ontzettend goed dansen en heeft bovendien een erg mooi uiterlijk.”

Janssen: ,,Ik weet niet echt of ze nou echt zo bijzonder aantrekkelijk is. In Delft lopen tenslotte net zoveel mooie vrouwen rond.”