Cultuur

.kop Soît die bal: pannááá!Zondagochtend is in Nighttown de voorronde van de Nike Panna Knock-out, drie dagen later mogen Haagse straatvoetballers hun kwaliteiten tonen in het Paard van Troje.

Erik Kwant (1) staat op het middenveld bij S.O.A. Boys. ,,De naam is een afkorting van onze huisnaam: Opiskelija Asunto. Dat is Fins voor ‘studentenhuis”’, volgens Kwant. De student industrieel productontwerpen heeft geen echte passeerbeweging in huis behalve de bal een trap vooruit geven en harder sprinten dan de tegenstander. Het succes van de beweging schuilt in de eenvoud. Zoals cabaretier Theo Maassen al analyseerde over René van der Kerkhof, die altijd dezelfde moves maakte: ,,Iedereen dacht: hij zal toch niet wéér alleen maar die bal%”

Ook de spelers van FC ’t Klooster (2) zweren bij de beproefde tactiek. ,,Voor echte passeerbewegingen moet je bij kleine Zuid-Europese mannetjes zijn”, vindt een van hen. Aleix Inglés (3) is zo’n klein Zuid-Europees mannetje. De Spanjaard schopte het zelfs tot de jeugd van Barcelona. ,,Twee jaar maar hoor”, relativeert hij. De uitwisselingsstudent industrieel ontwerpen is nog altijd fan van de ploeg van trainer Frank Rijkaard. ,,Vooral Guiseppe Guardiola doet mooie dingen.”

Joram Swart (4) is teamgenoot van Ingles bij de Matako Raiders. Hij staat laatste man, niet bepaald een positie voor balgoochelaars. Wel een uitgelezen plek om gepoort te worden. ,,Dat is me gelukkig nog nooit overkomen”, beweert Swart. ,,Mocht ik ooit worden gepoort, dan volgt een stevige charge met minimaal een gele kaart.”

Philip Vroon (5), rechtsvoor van Klauw, is al uitgevoetbald en heeft inmiddels een paar pilsjes achter de kiezen. Desondanks krijgt de student industrieel ontwerpen de bal nog aardig onder controle. Maar een spectaculaire passeertruc? ,,Die zie je hier niet veel op het veld”, constateert Vroon.

Johannes Kok (6) is het levende bewijs dat een potje studentenvoetbal op maandagavond een totaal andere sport is dan het lichtvoetige spel uit de Panna Knock-out. De speler van Brasca is op weg naar de kleedkamer na een forse schouderduw. ,,En het doet fuckin’ pijn ook.” (MH)

.kop Soît die bal: pannááá!

Zondagochtend is in Nighttown de voorronde van de Nike Panna Knock-out, drie dagen later mogen Haagse straatvoetballers hun kwaliteiten tonen in het Paard van Troje. Het slinks passeren van de tegenstander is bij straatvoetbal belangrijker dan scoren. Als ultieme vernedering geldt de panna, het poorten van de tegenstander. Hoe zit het met de balvirtuositeit onder Delftse studenten? Een kijkje bij de studentencompetitie op maandagavond.