Corpora mogen journalisten straffen

Wie in de media zijn mond opentrekt over de ontgroening, mag streng gestraft worden.Zwijgplicht over de ontgroening mag volgens minister Hermans van onderwijs met een contract worden afgedwongen.

Dat heeft hij laten weten in antwoord op vragen van SP-kamerlid Van Bommel.

Verslaggever Bor Beekman ging vorig jaar voor de Nieuwe Revu undercover en beschreef de misstanden van de ontgroening bij het Utrechts Studenten Corps. Daarom leggen de Groningse corpora Vindicat en Albertus en het Utrechts Studenten Corps tegenwoordig een contract voor aan alle nieuwe feuten. Zij moeten op straffe van 25 duizend gulden beloven te zwijgen over de kennismakingstijd.

Volgens Hermans is een dergelijk contract niet in strijd met de vrijheid van meningsuiting, omdat die vrijheid alleen geldt ’tussen burgers en overheid’. Binnen een vereniging mogen eigen regels worden afgesproken. Alleen het melden van strafbare feiten kan niet worden verboden.

Irene Koning van de Nederlandse Vereniging van Journalisten noemt het ‘belachelijk’ dat verenigingen zulke contracten voorleggen, maar vreest dat er niet veel aan te doen valt. ,,Maar een goede journalist zal zich door een boete niet laten weerhouden als er echt iets te melden valt. Dat is zijn eer te na.” (HOP/BB)

Zwijgplicht over de ontgroening mag volgens minister Hermans van onderwijs met een contract worden afgedwongen. Dat heeft hij laten weten in antwoord op vragen van SP-kamerlid Van Bommel.