Constructeursprijs voor Van der Wijk

Tijdens de Precisiebeurs vorige week donderdag in Veldhoven ontving TU alumnus ir. Volkert van der Wijk de ‘Wim van der Hoek Constructeursprijs 2008’.

Van der Wijk ontving de prijs voor zijn afstudeerwerk over het dynamisch balanceren van mechanismen en robots. Hij studeerde 9 april 2008 af bij de afdeling biomedical engineering van Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen. Dr.ir. Just Herder (3mE) was zijn begeleider.

De ‘Wim van der Hoek Constructeursprijs’ wordt jaarlijks toegekend voor het beste afstudeerwerk op het gebied van werktuigkundig construeren. De prijs is vernoemd naar prof. Wim van der Hoek die in de periode van 1962 – 1985 op de Technische Universiteit Eindhoven de basis heeft gelegd voor wat gezien wordt als de Nederlandse methode voor werktuigbouwkundige constructies.

Volkert van der Wijk is behalve ingenieur ook beeldend kunstenaar. Op zijn site www.kineticart.nl zijn verschillende ludieke constructies van hem te zien. Ook werkt Van der Wijk samen met schrijver en columnist Henk Hofland aan zogenaamde Sisyphusmachines met als einddoel een Reusachtige Plonsmachine.

De prijs bestaat uit een oorkonde, en trofee en een geldbedrag van 1.000 euro dat door het 3TU Centre ‘High Tech Systems’ ter beschikking wordt gesteld.