Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Onderwijs

Commissie: jaar indelen in semesters

Het commissievoorstel om het studiejaar in te delen in semesters heeft meteen veel kritiek geoogst van studentenzijde. De commissie onder leiding van prof.dr. H.G. Meijer maakte een nieuw voorstel, nadat het college van bestuur in november de indeling van het studiejaar in quintalen op de helling had gezet.

Het voorstel voorziet in een opdeling van het jaar in twee semesters van elk negentien weken: zeven weken onderwijs, dan een week tentamens, dan weer zeven weken onderwijs en ten slotte vier weken tentamens. In augustus zit dan nog een vijfde tentamenperiode.

De faculteiten kunnen het systeem flexibel invullen. Zo is het mogelijk er een echt semestersysteem van te maken door de korte tentamenperiode in te ruilen voor een zelfstudieweek. Anderzijds is het ook mogelijk de onderwijsweek vóór de eerste tentamenweek vrij te geven. Dat maakt de weg vrij voor een verkapt kwartalensysteem, zoals dat in de jaren tachtig op de TU de standaard was.

,,Het is geen revolutionair systeem”, erkent Meijer, die daaraan toevoegt dat ook quintalen erin passen. ,,Uit onderwijskundig oogpunt bestaat er niet één beste indeling. Wij leggen het college dan ook een optie voor, niet een definitief antwoord. Er bestaat in de commissie een meerderheid voor het semestersysteem, maar twee leden zijn het er niet mee eens.”

Die twee zijn de studenten in de commissie. De studentenraad heeft al laten weten zich niet in het voorstel te kunnen vinden. Ook de VSSD heeft al zijn ongenoegen geuit over het voorstel. Bestuurder Olaf Verheij van de VSSD erkent dat ook voor de bond op dit moment iets anders dan quintalen niet bespreekbaar is. De studenten zien in quintalen de enige mogelijkheid om per 1 september van dit jaar een uniforme indeling te hebben.

De commissie had echter niet de opdracht zich met organisatorische problemen bezig te houden, zegt Meijer. ,,Dus heb ik geprobeerd los daarvan naar de beste indeling te kijken en dít voorstel kon rekenen op de meeste stemmen. Ik denk dat de faculteiten met quintalen meer tijd nodig zullen hebben, maar dat is mijn persoonlijke mening.”

Omdat Meijer nog de laatste hand legt aan zijn rapport, heeft het college zich nog niet kunnen buigen over het voorstel.

De commissie onder leiding van prof.dr. H.G. Meijer maakte een nieuw voorstel, nadat het college van bestuur in november de indeling van het studiejaar in quintalen op de helling had gezet. Het voorstel voorziet in een opdeling van het jaar in twee semesters van elk negentien weken: zeven weken onderwijs, dan een week tentamens, dan weer zeven weken onderwijs en ten slotte vier weken tentamens. In augustus zit dan nog een vijfde tentamenperiode.

De faculteiten kunnen het systeem flexibel invullen. Zo is het mogelijk er een echt semestersysteem van te maken door de korte tentamenperiode in te ruilen voor een zelfstudieweek. Anderzijds is het ook mogelijk de onderwijsweek vóór de eerste tentamenweek vrij te geven. Dat maakt de weg vrij voor een verkapt kwartalensysteem, zoals dat in de jaren tachtig op de TU de standaard was.

,,Het is geen revolutionair systeem”, erkent Meijer, die daaraan toevoegt dat ook quintalen erin passen. ,,Uit onderwijskundig oogpunt bestaat er niet één beste indeling. Wij leggen het college dan ook een optie voor, niet een definitief antwoord. Er bestaat in de commissie een meerderheid voor het semestersysteem, maar twee leden zijn het er niet mee eens.”

Die twee zijn de studenten in de commissie. De studentenraad heeft al laten weten zich niet in het voorstel te kunnen vinden. Ook de VSSD heeft al zijn ongenoegen geuit over het voorstel. Bestuurder Olaf Verheij van de VSSD erkent dat ook voor de bond op dit moment iets anders dan quintalen niet bespreekbaar is. De studenten zien in quintalen de enige mogelijkheid om per 1 september van dit jaar een uniforme indeling te hebben.

De commissie had echter niet de opdracht zich met organisatorische problemen bezig te houden, zegt Meijer. ,,Dus heb ik geprobeerd los daarvan naar de beste indeling te kijken en dít voorstel kon rekenen op de meeste stemmen. Ik denk dat de faculteiten met quintalen meer tijd nodig zullen hebben, maar dat is mijn persoonlijke mening.”

Omdat Meijer nog de laatste hand legt aan zijn rapport, heeft het college zich nog niet kunnen buigen over het voorstel.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.