Opinie

[Column] Pantry

De nieuwsbrief bracht het heel opgewekt: ‘Alle pantry’s zijn vernieuwd (inclusief de apparatuur) en voorzien van een frisse look. De koelkasten zijn wat kleiner, waardoor een ieder wat efficiënter met de ruimte moet omgaan.’ Niemand zal bezwaar maken tegen ‘een frisse look’, maar waar zou de behoefte aan een kleinere koelkast zijn oorsprong vinden?

Ik doceer ondernemerschap, en een van de belangrijkste lessen is dat je een klant in zijn natuurlijke habitat moet observeren om te kijken hoe hij zich gedraagt en hoe jouw product het best aansluit op zijn behoeften. Dus voordat je een pantry gaat vernieuwen, hang je daar eerst eens een halve dag rond om te kijken hoe mensen die pantry gebruiken en wat je kunt doen om hun leven aangenamer te maken.

Dan vallen twee dingen op: (1) veel mensen wassen hun koffiemok of theeglas alvorens koffie of thee te nemen uit de automaat; (2) in toenemende mate brengen mensen eten mee van huis en bewaren dat in de koelkast. Veel buitenlandse collega’s eten tijdens de lunch liever rijst of pasta dan brood met kaas.

Op deze twee trends is bij het vernieuwen van de pantry’s op de volgende manier ingespeeld: (1) er is nu geen warm water meer; (2) de koelkast van 140 liter is vervangen door een minibar van 26 liter. De koffiemachine staat, net als in de oude situatie, bovenop het aanrechtblad, zodat het daarachter lekker vies kan worden. En als bonus is de nieuwe magnetron op kniehoogte gemonteerd. Lekker handig. De reden voor het afschaffen van het warme water is ‘besparing’. Maar omdat je met koud water de theeaanslag niet uit je glas krijgt, tappen de meeste mensen nu heet water uit de koffieautomaat en wassen daarmee hun glas schoon. Douwe Egberts brengt daarvoor tien cent in rekening, want de teller van de machine registreert netjes dat er een kop thee is gedronken. Lekkere besparing.

De oude koelkasten waren eigenlijk al te klein, want in een gebouw met driehonderd werknemers en zes pantry’s delen vijftig mensen één koelkast. Ze zijn nu dus vervangen door minibars met een vijf keer kleinere inhoud. Het betreft de Dometic HiPro 3000, een minibar voor een hotelkamer, geschikt voor één of twee personen, en schappelijk geprijsd op €816,60. Voor 250 euro minder koop je bij de BCC een roestvrijstalen Siemens koelkast met een inhoud van 350 liter. En wat te denken van het stroomverbruik? De Dometic minibar heeft energielabel C en verbruikt jaarlijks 207 kWh. De Siemens koelkast heeft energielabel A++ en verbruikt slechts 112 kWh per jaar. Dat is dus dertien keer de inhoud voor de helft van de energie. Ik dacht dat de TU Delft duurzaamheid hoog op de agenda had staan? En wat is er eigenlijk gebeurd met die oude koelkasten? Die zijn gewoon gedumpt in een bouwafvalcontainer achter het gebouw. Dus niet naar de kringloopwinkel gebracht of aan een studentenhuis gedoneerd. Lekker duurzaam.

Dap Hartmann is astronoom. Hij werkt als onderzoeker bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management.

Columnist Dap Hartmann

l.hartmann@tudelft.nl