Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Opinie

[Column]: noreply

Het zal wel een ouderwetse opvatting zijn, maar als ik een e-mail ontvang van een afdeling binnen de TU Delft, dan verwacht ik dat ik daarop kan reageren door middel van een ‘reply’. Maar in veel gevallen lukt dat niet omdat de mail verzonden werd vanuit noreply.tudelft.nl of zelfs tu-medewerkers-bounces@lists.tudelft. Het zal wel een ouderwetse opvatting zijn, maar ik vind dat ronduit onbeschoft. Het getuigt van een ‘slikken of stikken’ mentaliteit: als je nog vragen hebt, dan zoek je maar lekker zelf uit waar je die kunt stellen.

Zo ontving ik op 17 mei van ‘TU Delft directie-ICT’ een mail die waarschuwt voor ransomware. Rijkelijk laat, aangezien de WannaCry-aanval al op 12 mei was begonnen. Je zou denken dat de TU Delft directie-ICT daar meteen bovenop zit en alle medewerkers reeds diezelfde dag nog informeert.


Maar nee, dat gebeurt dus pas vijf dagen later. De mail begint heel olijk met “Het zal je vast niet zijn ontgaan dat de problemen rondom ransomware afgelopen weekend groot in het nieuws waren.” Inderdaad, dat was me niet ontgaan. Deze mail dateert echter van woensdag, en als je dan nog gewaarschuwd moet worden, heb je waarschijnlijk de afgelopen week in een grot in Tora Bora doorgebracht. Maar dit terzijde. Wat mij bijzonder irriteert, is dat ook deze mail verzonden werd vanuit ’tu-medewerkers-bounces@lists.tudelft.nl’. Het zal wel een ouderwetse opvatting zijn, maar ik lees dat als ’tu-medewerkers-stik-er-maar-in@tudelft.nl’. Wat nou als ik een prangende vraag heb? Een ‘reply’ lukt dus niet, en er staat ook nergens een e-mail adres of telefoonnummer vermeld. De mail is niet eens ondertekend.

Zo ontving ik op 17 mei van ‘TU Delft directie-ICT’ een mail die waarschuwt voor ransomware. Rijkelijk laat, aangezien de WannaCry-aanval al op 12 mei was begonnen. Je zou denken dat de TU Delft directie-ICT daar meteen bovenop zit en alle medewerkers reeds diezelfde dag nog informeert.


Maar nee, dat gebeurt dus pas vijf dagen later. De mail begint heel olijk met “Het zal je vast niet zijn ontgaan dat de problemen rondom ransomware afgelopen weekend groot in het nieuws waren.” Inderdaad, dat was me niet ontgaan. Deze mail dateert echter van woensdag, en als je dan nog gewaarschuwd moet worden, heb je waarschijnlijk de afgelopen week in een grot in Tora Bora doorgebracht. Maar dit terzijde. Wat mij bijzonder irriteert, is dat ook deze mail verzonden werd vanuit ’tu-medewerkers-bounces@lists.tudelft.nl’. Het zal wel een ouderwetse opvatting zijn, maar ik lees dat als ’tu-medewerkers-stik-er-maar-in@tudelft.nl’. Wat nou als ik een prangende vraag heb? Een ‘reply’ lukt dus niet, en er staat ook nergens een e-mail adres of telefoonnummer vermeld. De mail is niet eens ondertekend.

Diezelfde noreply-terreur wordt gehanteerd door TU Nieuws, Prometheus, Shared Service Centre ICT, HR Services, SSC-Finance, CourseBase en zelfs het college van bestuur. Dat twee van deze afdelingen het woord ‘Service’ dragen zou heel grappig zijn als het niet zo triest was. In sommige gevallen staat expliciet in de e-mail vermeld: “Dit is een automatisch gegenereerd e-mailbericht. Beantwoorden is niet mogelijk.”


Ik voel het excuus, de uitvlucht, de evasie, de justificatie, het voorwendsel, de vergoelijking en de smoes al aankomen: Het betreft slechts een mededeling. Dat kan best zijn, maar naar aanleiding daarvan kan ik toch een vraag hebben? Moet ik die dan aan mijn lokale Servicepunt stellen dat daar vervolgens een call voor aanmaakt? Ook voor dat andere excuus – anders ontvangen we honderden out-of-office berichten – bestaat een pasklare remedie in de vorm van een scriptje dat zulke e-mails automatisch weggooit.


Zullen we afspreken dat geen enkele dienst binnen de TU Delft nog e-mails verstuurt vanuit noreply@tudelft.nl? En dat vragen die via een ‘reply’ worden gesteld per omgaande worden beantwoord? Dank u.

Columnist Dap Hartmann

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

l.hartmann@tudelft.nl

Comments are closed.