Het zal wel een ouderwetse opvatting zijn, maar als ik een e-mail ontvang van een afdeling binnen de TU Delft, dan verwacht ik dat ik daarop kan reageren door middel van een ‘reply’. Maar in veel gevallen lukt dat niet omdat de mail verzonden werd vanuit noreply.tudelft.nl of zelfs tu-medewerkers-bounces@lists.tudelft. Het zal wel een ouderwetse opvatting zijn, maar ik vind dat ronduit onbeschoft. Het getuigt van een ‘slikken of stikken’ mentaliteit: als je nog vragen hebt, dan zoek je maar lekker zelf uit waar je die kunt stellen.
Zo ontving ik op 17 mei van ‘TU Delft directie-ICT’ een mail die waarschuwt voor ransomware. Rijkelijk laat, aangezien de WannaCry-aanval al op 12 mei was begonnen. Je zou denken dat de TU Delft directie-ICT daar meteen bovenop zit en alle medewerkers reeds diezelfde dag nog informeert.
Maar nee, dat gebeurt dus pas vijf dagen later. De mail begint heel olijk met “Het zal je vast niet zijn ontgaan dat de problemen rondom ransomware afgelopen weekend groot in het nieuws waren.” Inderdaad, dat was me niet ontgaan. Deze mail dateert echter van woensdag, en als je dan nog gewaarschuwd moet worden, heb je waarschijnlijk de afgelopen week in een grot in Tora Bora doorgebracht. Maar dit terzijde. Wat mij bijzonder irriteert, is dat ook deze mail verzonden werd vanuit ’tu-medewerkers-bounces@lists.tudelft.nl’. Het zal wel een ouderwetse opvatting zijn, maar ik lees dat als ’tu-medewerkers-stik-er-maar-in@tudelft.nl’. Wat nou als ik een prangende vraag heb? Een ‘reply’ lukt dus niet, en er staat ook nergens een e-mail adres of telefoonnummer vermeld. De mail is niet eens ondertekend.
Zo ontving ik op 17 mei van ‘TU Delft directie-ICT’ een mail die waarschuwt voor ransomware. Rijkelijk laat, aangezien de WannaCry-aanval al op 12 mei was begonnen. Je zou denken dat de TU Delft directie-ICT daar meteen bovenop zit en alle medewerkers reeds diezelfde dag nog informeert.
Maar nee, dat gebeurt dus pas vijf dagen later. De mail begint heel olijk met “Het zal je vast niet zijn ontgaan dat de problemen rondom ransomware afgelopen weekend groot in het nieuws waren.” Inderdaad, dat was me niet ontgaan. Deze mail dateert echter van woensdag, en als je dan nog gewaarschuwd moet worden, heb je waarschijnlijk de afgelopen week in een grot in Tora Bora doorgebracht. Maar dit terzijde. Wat mij bijzonder irriteert, is dat ook deze mail verzonden werd vanuit ’tu-medewerkers-bounces@lists.tudelft.nl’. Het zal wel een ouderwetse opvatting zijn, maar ik lees dat als ’tu-medewerkers-stik-er-maar-in@tudelft.nl’. Wat nou als ik een prangende vraag heb? Een ‘reply’ lukt dus niet, en er staat ook nergens een e-mail adres of telefoonnummer vermeld. De mail is niet eens ondertekend.
Diezelfde noreply-terreur wordt gehanteerd door TU Nieuws, Prometheus, Shared Service Centre ICT, HR Services, SSC-Finance, CourseBase en zelfs het college van bestuur. Dat twee van deze afdelingen het woord ‘Service’ dragen zou heel grappig zijn als het niet zo triest was. In sommige gevallen staat expliciet in de e-mail vermeld: “Dit is een automatisch gegenereerd e-mailbericht. Beantwoorden is niet mogelijk.”
Ik voel het excuus, de uitvlucht, de evasie, de justificatie, het voorwendsel, de vergoelijking en de smoes al aankomen: Het betreft slechts een mededeling. Dat kan best zijn, maar naar aanleiding daarvan kan ik toch een vraag hebben? Moet ik die dan aan mijn lokale Servicepunt stellen dat daar vervolgens een call voor aanmaakt? Ook voor dat andere excuus – anders ontvangen we honderden out-of-office berichten – bestaat een pasklare remedie in de vorm van een scriptje dat zulke e-mails automatisch weggooit.
Zullen we afspreken dat geen enkele dienst binnen de TU Delft nog e-mails verstuurt vanuit noreply@tudelft.nl? En dat vragen die via een ‘reply’ worden gesteld per omgaande worden beantwoord? Dank u.
Comments are closed.