College van bestuur zegt gesprek met Students and Staff for Safety af

Het college van bestuur (cvb) van de TU Delft heeft een gepland gesprek met actiegroep Students and Staff for Safety afgezegd. Beide partijen werden het niet eens over de voorwaarden om een ‘veilig gesprek’ te voeren en over de manier waarop dit transparant kan gebeuren, maar zeggen nog steeds open te staan voor een gesprek.

De actiegroep, die is opgericht door studenten en medewerkers naar aanleiding van het Inspectierapport over sociale veiligheid, en het cvb zouden op donderdag 29 augustus op uitnodiging van het cvb voor het eerst met elkaar praten. Students and Staff for Safety wilde het onder meer hebben over zelfreflectie en rekenschap, maar ook over lopende zaken van sociale onveiligheid en democratie.

Transparantie

Dat wilden de Students and Staff for Safety-leden het liefst doen in aanwezigheid van Delta, is te lezen in een verklaring die ze vrijdag online plaatsten, ‘omdat het Plan for Change read-more-closed aangeeft dat transparantie belangrijk is om een sociaal veilige omgeving te bereiken’ en omdat de actiegroep ‘een groot deel van de TU Delft gemeenschap vertegenwoordigt en hen via Delta wil informeren’. Ook wilden de leden dat de voertaal Engels zou zijn en dat één van hen het gesprek zou voorzitten.

Tot dit gesprek is het niet gekomen, want een paar uur van tevoren ontving de actiegroep een mail met daarin een afzegging. Volgens Students and Staff for Safety stond in die e-mail dat ‘de aanwezigheid van een Delta-verslaggever niet veilig voelde’.

Onveilig

De afzegging volgt op een eerder voorstel van het cvb om ‘in kleiner comité te bespreken wat nodig is om een veilig gesprek te kunnen voeren’. “Daaraan gaf de actiegroep geen gehoor en besloot het cvb het geplande gesprek met de actiegroep af te zeggen”, aldus een TU-woordvoerder.

“Zo’n eerste gesprek moet in vertrouwen kunnen worden gevoerd. Een gesprek waarin iedereen zich comfortabel voelt om zich vrij uit te spreken. De aanwezigheid van een journalist past nog niet in een setting waarin nog moet worden bepaald wat nodig is om een gesprek voor alle betrokkenen veilig te maken.”

Volgens de woordvoerder heeft het cvb voorgesteld om een andere objectieve partij bij het gesprek aanwezig te laten zijn, zoals bijvoorbeeld een ombudsfunctionaris. “Dat betekent overigens niet dat Delta nooit welkom zou zijn bij bijeenkomsten, of dat er niet achteraf open en transparant verslag kan worden gedaan.”

Open voor gesprek

Zowel het cvb als de actiegroep staan nog steeds open voor gesprek. Voor Students and Staff for Safety blijft de aanwezigheid van een onafhankelijke, derde partij die publiekelijk verslag doet van het overleg daarbij een vereiste. “Dit kan volgens de groep ook een ander persoon zijn dan een Delta-verslaggever ‘zolang het maar een partij is die we allebei vertrouwen en die de notulen van de vergadering openbaar mag maken”, laat een lid van de actiegroep schriftelijk weten.

• Wil je meer weten over het rapport van de Inspectie van het Onderwijs en alles dat daarmee samenhangt? Bekijk dan Delta’s dossier over dit onderwerp.