College en gemeente starten dialoog

Een afvaardiging van de Delftse gemeenteraad was deze week voor het eerst op bezoek bij het college van bestuur van de TU. Directe aanleiding waren de vertroebelde verhoudingen tussen universiteit en gemeente.

De vertroebeling ontstond afgelopen december, toen collegevoorzitter Hans van Luijk tegen de ondernemingsraad zei dat het college van bestuur (cvb) een ‘rood waas voor ogen’ krijgt bij het woord ‘gemeente’. Hij doelde op projecten als tramlijn 19 en nieuwbouw voor studentenhuisvesting, die door trage vergunningenverlening later klaar zouden zijn.

Wat volgde waren gesprekken over en weer tussen cvb en burgemeester en wethouders van Delft. Ze gingen samen lunchen om de kou uit de lucht te halen. Ze bedachten ook dat het goed zou zijn de gemeenteraad eens naar de TU te halen. Om plannen, wensen en verwachtingen naast elkaar te leggen.

Want dat daar enige overeenstemming moet ontstaan, daar waren de aanwezigen maandag het over eens. Al was het maar om het nieuwe bedrijventerrein Technopolis naar ieders tevredenheid vol te krijgen. Een ander heikel punt, waarop gemeente en TU tot elkaar moeten komen, is de huisvesting van studenten. De TU denkt dat er in 2016 een kamertekort zal zijn van 5700 eenheden.De gemeente berekent het tekort op 3600 kamers. Het verschil is aanzienlijk.

Collegelid Paul Rullmann vertelde de gemeenteraadsleden, dat studentenhuisvester Duwo in principe geld heeft voor extra wooncomplexen. “Maar de vergunningen moeten er ook komen.”

Burgemeester Bas Verkerk liet die opmerking niet zomaar over zijn kant gaan: “We hebben wel te maken met de politieke verhoudingen in de raad. Jullie meppen alleen maar op de wethouders. Maar als partijen tegen huisvestingsplannen stemmen, kan de wethouder daar ook niets aan doen.” (SB)