Civielers moeten vaker praktijk in

Civielstudenten moeten meer ‘staal, beton en hout aanraken’. Daarom wil Civiele Techniek van de ‘bouwweek’ een vast studie-onderdeel maken. Tijdens de bouwweek werken studenten, onder begeleiding van leerling-vakkrachten, mee aan verschillende bouwprojecten.

br />
,,Nu komen de studenten pas tijdens hun stage in het vierde jaar in aanraking met de praktijk. Ze moeten meer feeling krijgen met de bouw, zien wat er op een bouwplaats gebeurt”, aldus ir. W.J. Dijk van CT-projectonderwijs. Bovendien moet het een afwisseling vormen op de droge stof uit het eerste en tweede jaar.

Het praktisch werken wordt een rode draad in de studie civiele techniek: het eerste jaar een week, het tweede jaar twee weken en het derde jaar drie weken bouwstage. In het vierde jaar volgt dan, net zoals nu, de hoofdstage.

De bouwweek wordt al twee jaar, als proefproject, gehouden in de eerste week van juli. Deelname is vrijwillig. Dit jaar kunnen studenten tijdens de week (in juni) wegenbouwmachines uitproberen op een oefenterrein in Ede.