Chipcard binnenkort geschikt voor inschrijven tentamens

Studenten kunnen zich na de zomer via de studentenchipcard aanmelden voor tentamens. Het college van bestuur heeft drieënhalve ton uitgetrokken voor de ontwikkeling van software waarmee studenten zich straks met hun chipcard kunnen inschrijven voor tentamens.

br />
Volgens projectleider ir. N.P. de Koo van het Rekencentrum moet het nieuwe systeem al in september de lucht ingaan, al sluit hij vertraging niet uit. ,,Er is al een software-ontwikkelaar in de hand genomen, en bij de Dienst Technische Ondersteuning wordt een productie-platform ingericht.” Het project wordt gefinancierd uit centrale middelen en faculteiten kunnen er dus kosteloos gebruik van maken.

,,Studenten moeten zich straks eenmalig bij hun studentenadministratie inschrijven via een kaartlezer”, legt De Koo uit. ,,Daarna kan dat met een password vanaf elke gewenste plaats voor elk tentamen.” Ook inschrijven voor practica kan straks met behulp van de chipcard.

Het voordeel van het aanmeldsysteem is dat deelnemerslijsten sneller en automatisch worden uitgedraaid. ,,Maar”, voegt De Koo toe, ,,de controle bij de ingang van de tentamenzaal blijft natuurlijk een zaak van de faculteiten zelf.” (LdV)