Opinie

‘Chinezen weten dat verkeer groener moet’

Dankzij de Olympische Spelen is het vervoer in en rond Beijing flink ‘verduurzaamd’ stelt prof.dr. Henk van Zuylen. Hij doet verslag vanuit de Chinese hoofdstad.

Het is niemand ontgaan dat de Chinezen er al het mogelijke aan hebben gedaan om de Olympische Spelen tot een succes te maken. Wie in de stad komt, ziet dat de flatgebouwen, die er al jaren grauw en vies uitzagen, door honderden arbeiders opnieuw fris zijn opgeschilderd. De inwoners van Beijing zijn opgevoed om vriendelijk te zijn voor buitenlanders en om zich netjes op te stellen op de metrostations . links en rechts van de deuren zodat de uistappers er gemakkelijk uit kunnen, voordat de instappers naar binnen kunnen.

De Chinese overheid had beloofd dat zij zou zorgen voor een goed vervoer van alle betrokkenen bij de Spelen. Functionarissen, atleten, vips, toeschouwers, vrijwilligers en mensen van de pers moesten binnen een vooraf afgesproken tijd van hun verblijfplaats, in de stad of in het olympisch dorp, naar de locaties van de wedstrijden en de openings- en sluitingsceremonies worden gebracht.

Dat moest zoveel mogelijk gebeuren met bussen en metro’s. Metro en light rail zijn uitgebreid met verschillende nieuwe lijnen, tot een totale lengte van 192 kilometer. Twee van die lijnen geven direct toegang tot het olympisch park. Er rijden speciale buslijnen en op de belangrijkste hoofdwegen zijn exclusieve banen gereserveerd voor het verkeer dat van en naar olympische locaties gaat.

Wat een regelmatige bezoeker aan Beijing opvalt, is dat het verkeer rustiger is dan gebruikelijk. De overheid heeft de verkeersregeling grondig verbeterd. De cyclustijd van stoplichten, dat is de tijd tussen het begin van het groene licht en het volgende groene licht, is verkort. Vroeger was op de meeste kruispunten geen aparte regeling voor linksafslaand verkeer. Die is nu vrijwel overal ingevoerd. Daardoor komt het nog maar zelden voor dat linksafslaande auto’s de weg blokkeren.

Voetgangers hebben een eigen licht gekregen en ook fietsers hebben op veel kruispunten een eigen signaal. Terwijl er een jaar geleden vrijwel geen kruising was waar tussen conflicterende groenfasen een ontruimingstijd werd aangehouden, is dat nu wel het geval.

De fietspaden in de stad vormen een samenhangend netwerk, al moet wel gezegd worden dat het gebruik van fietspaden wat weinig gestructureerd is. Ook auto’s, bussen en voetgangers maken er gebruik van. De fietspaden krijgen daardoor het karakter van een parallelweg.

De milieuverontreiniging door het verkeer is aanmerkelijk verminderd door de beperking van het autoverkeer. Op even dagen mogen alleen voertuigen de weg op met een even laatste cijfer op het nummerbord. Op oneven dagen mogen de oneven nummers rijden. De Chinese overheid heeft ook de meest vervuilende vrachtauto’s (tijdelijk) van de weg gehaald.

Na de Olympische Spelen zal het verkeer wel weer honderd procent terugkomen. De luchtkwaliteit zal weer afnemen. Maar toch, de nieuwe metrolijnen blijven bestaan. Ze blijven een efficiënt en goedkoop alternatief voor taxi’s of eigen auto’s. De bussen zijn blijvend verbeterd.

De stedelijke vervoersautoriteit van de hoofdstad, het Beijing Municipal Communication Committee, is van plan om de kosten van autogebruik in de stad te verhogen. Brandstof kost nu niet veel doordat de overheid die nog subsidieert. Dat zal in de toekomst wel veranderen.

Zelfs wanneer de primaire effecten van de Spelen op het vervoer straks zijn verdwenen, zijn wel grondige verbeteringen aangebracht in het vervoerssysteem. Die zullen een blijvend effect hebben. Er is een bewustzijn gegroeid dat verkeer veel groener moet en kan. Dat geeft hoop op een verandering in de richting van duurzaam vervoer.

Henk van Zuylen is hoogleraar bij de sectie Transport & Planning van Civiele Techniek en Geowetenschappen.

Eén van de aanvoerwegen naar het olympisch gebied is afgesloten voor alle verkeer. (Foto: Henk van Zuylen)

Het is niemand ontgaan dat de Chinezen er al het mogelijke aan hebben gedaan om de Olympische Spelen tot een succes te maken. Wie in de stad komt, ziet dat de flatgebouwen, die er al jaren grauw en vies uitzagen, door honderden arbeiders opnieuw fris zijn opgeschilderd. De inwoners van Beijing zijn opgevoed om vriendelijk te zijn voor buitenlanders en om zich netjes op te stellen op de metrostations . links en rechts van de deuren zodat de uistappers er gemakkelijk uit kunnen, voordat de instappers naar binnen kunnen.

De Chinese overheid had beloofd dat zij zou zorgen voor een goed vervoer van alle betrokkenen bij de Spelen. Functionarissen, atleten, vips, toeschouwers, vrijwilligers en mensen van de pers moesten binnen een vooraf afgesproken tijd van hun verblijfplaats, in de stad of in het olympisch dorp, naar de locaties van de wedstrijden en de openings- en sluitingsceremonies worden gebracht.

Dat moest zoveel mogelijk gebeuren met bussen en metro’s. Metro en light rail zijn uitgebreid met verschillende nieuwe lijnen, tot een totale lengte van 192 kilometer. Twee van die lijnen geven direct toegang tot het olympisch park. Er rijden speciale buslijnen en op de belangrijkste hoofdwegen zijn exclusieve banen gereserveerd voor het verkeer dat van en naar olympische locaties gaat.

Wat een regelmatige bezoeker aan Beijing opvalt, is dat het verkeer rustiger is dan gebruikelijk. De overheid heeft de verkeersregeling grondig verbeterd. De cyclustijd van stoplichten, dat is de tijd tussen het begin van het groene licht en het volgende groene licht, is verkort. Vroeger was op de meeste kruispunten geen aparte regeling voor linksafslaand verkeer. Die is nu vrijwel overal ingevoerd. Daardoor komt het nog maar zelden voor dat linksafslaande auto’s de weg blokkeren.

Voetgangers hebben een eigen licht gekregen en ook fietsers hebben op veel kruispunten een eigen signaal. Terwijl er een jaar geleden vrijwel geen kruising was waar tussen conflicterende groenfasen een ontruimingstijd werd aangehouden, is dat nu wel het geval.

De fietspaden in de stad vormen een samenhangend netwerk, al moet wel gezegd worden dat het gebruik van fietspaden wat weinig gestructureerd is. Ook auto’s, bussen en voetgangers maken er gebruik van. De fietspaden krijgen daardoor het karakter van een parallelweg.

De milieuverontreiniging door het verkeer is aanmerkelijk verminderd door de beperking van het autoverkeer. Op even dagen mogen alleen voertuigen de weg op met een even laatste cijfer op het nummerbord. Op oneven dagen mogen de oneven nummers rijden. De Chinese overheid heeft ook de meest vervuilende vrachtauto’s (tijdelijk) van de weg gehaald.

Na de Olympische Spelen zal het verkeer wel weer honderd procent terugkomen. De luchtkwaliteit zal weer afnemen. Maar toch, de nieuwe metrolijnen blijven bestaan. Ze blijven een efficiënt en goedkoop alternatief voor taxi’s of eigen auto’s. De bussen zijn blijvend verbeterd.

De stedelijke vervoersautoriteit van de hoofdstad, het Beijing Municipal Communication Committee, is van plan om de kosten van autogebruik in de stad te verhogen. Brandstof kost nu niet veel doordat de overheid die nog subsidieert. Dat zal in de toekomst wel veranderen.

Zelfs wanneer de primaire effecten van de Spelen op het vervoer straks zijn verdwenen, zijn wel grondige verbeteringen aangebracht in het vervoerssysteem. Die zullen een blijvend effect hebben. Er is een bewustzijn gegroeid dat verkeer veel groener moet en kan. Dat geeft hoop op een verandering in de richting van duurzaam vervoer.

Henk van Zuylen is hoogleraar bij de sectie Transport & Planning van Civiele Techniek en Geowetenschappen.

Eén van de aanvoerwegen naar het olympisch gebied is afgesloten voor alle verkeer. (Foto: Henk van Zuylen)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.