Caribische studenten krijgen BSN bij aanvraag studiefinanciering

Dutch only

Vanaf 1 april krijgen Caribische studenten een burgerservicenummer (BSN) als ze studiefinanciering aanvragen, meldt studiefinancier DUO. Met het BSN kunnen ze praktische zaken regelen voordat ze naar ‘Europees Nederland’ komen, zoals een bankrekening openen.

Studenten uit Bonaire, Saba, Sint Eustatius, Aruba, Curaçao en Sint Maarten konden pas een BSN aanvragen wanneer ze zich bij aankomst in Nederland bij hun gemeente inschreven. Dat gaf allerlei praktische problemen. Eind 2020 trok de Nationale Ombudsman hierover al aan de bel.

Post

De aspirant-studenten krijgen het BSN-nummer vanaf april per brief toegestuurd. Omdat de post naar het Caribisch gebied er lang over kan doen, kunnen aankomende studenten het BSN ook telefonisch opvragen bij DUO.

In april bezoeken medewerkers van DUO de Caribische eilanden om voorlichting te geven over studiefinanciering en andere praktische zaken aan aspirant-studenten en hun ouders. Verder opent DUO op elk van de eilanden een tijdelijk servicekantoor. (HOP, BB)