Calvin Rans interviewt ChatGPT

Niet alleen is dr. Calvin Rans een van de beste docenten van de TU Delft (Docent van het Jaar 2019), hij zit ook bovenop de laatste informatietechnologie. In onderstaande video interviewt Rans de AI-tekstgenerator ChatGPT over diens toepassingen en zwakheden in het onderwijs.

Rans maakte de video met Vyond animatiesoftware, die geschreven tekst omzet in gesproken woord. Hij zette ook zijn eigen avatar in die zijn studenten inmiddels wel kennen. De montage beperkte zich tot het terugbrengen van veel voorbeelden en aan het wegsnijden van de herhaling van de vraag aan het begin van ieder antwoord.

“Het is net Wikipedia”, zegt Rans over ChatGPT. “Het geeft je een berg ideeën om mee te beginnen, maar je moet alles natrekken.” Anders dan Wikipedia heeft ChatGPT een framing bias, merkte Rans. De robot geeft vooral informatie waarvan hij ‘denkt’ dat je dat wilt horen.

Aan zijn eerstejaarsvakken gaat Rans een appendix toevoegen waarin studenten gevraagd worden hoe ze kunstmatige intelligentie gebruikt hebben en wat ze gedaan hebben om de uitkomst te verifiëren.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl