Wetenschap

Brugbelasting

Vrijdag werd de Hollandse brug (A6) over het Gooimeer uit voorzorg voor onbepaalde tijd afgesloten voor vrachtverkeer. Honderden vrachtwagenchauffeurs zitten sindsdien met de handen in het haar. Ze mogen niet langer gebruik maken van de belangrijkste verbinding met Flevoland.

Voortaan dienen ze om te rijden via de A1 en de A27. Op dit moment zijn er op die laatste weg wegwerkzaamheden aan de gang, die nog maanden duren. Het tumult ontstond na metingen van onderzoeksinstituut TNO. Vrachtwagens zouden gaten veroorzaken in het wegdek.

“Dat lijkt me heel sterk”, zegt universitair hoofddocent betonconstructies ir. Joop den Uijl (Civiele Techniek en Geowetenschappen) desgevraagd. “Ik heb geen idee hoe dit aparte verhaal in het nieuws kan zijn gekomen. Ik kan me er niks bij voorstellen. Het gaat om de constructie van de brug. Er wordt nagegaan of de brug nog voldoet aan de huidige regels. Niet om gaten in het wegdek.”

Den Uijl vermoedt dat er vraagtekens zijn gezet bij de constructie van de brug door het aanleggen van spitsstroken. “Omdat daarmee de toepassing van de brug veranderde, is gekeken naar de constructie. Spitsstroken zouden de huidige vluchtstroken vervangen, die daardoor een andere belasting krijgen. Toen is de brug getest. Daardoor zijn twijfels ontstaan en neemt Rijkswaterstaat nu maatregelen. Dat is een heel goede zaak.”

Wat ook een grote rol speelt is dat toen de brug werd gebouwd er andere regels golden dan tegenwoordig. “Nu zijn er bijvoorbeeld andere regels voor hoe belasting moet worden afgedragen. In het verleden werd gezegd dat beton een veel grotere dwarskracht kon opnemen dan waar men tegenwoordig rekening mee houdt. Die regel is dus veel strenger geworden. Natuurlijk is er tegenwoordig ook veel meer verkeer en is de intensiteit van het gebruik van de brug veel hoger.”

Al jaren wordt gewaarschuwd door specialisten dat in de jaren negentig te weinig geld is gestoken in het onderhoud van bruggen. Volgens minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) is er geen sprake van achterstallig onderhoud aan de Hollandse brug. En al helemaal niet van nalatigheid. “Dat ben ik met hem eens”, zegt Den Uijl. “Je moet altijd kritisch kijken naar de constructie en dat is hier gedaan. Deze maatregelen zijn juist genomen om nalatigheid te voorkomen. Er wordt op tijd ingegrepen.”

Volgens de betonexpert is er een aantal mogelijkheden om de brug in oude glorie te herstellen. “Het beste zou zijn om de brug een tijdje af te sluiten om het dek te kunnen versterken. Bijvoorbeeld door een extra laag hoogwaardig beton erop aan te brengen. Maar dat is een lastige beslissing. Waar moet het verkeer dan naar toe? Een andere mogelijkheid is om aan de onderkant verstevigingen aan te brengen. Een noodbrug ernaast zetten kost veel meer tijd. Het gaat om een grote overspanning. Die brug staat er niet zomaar.” (RV)

Honderden vrachtwagenchauffeurs zitten sindsdien met de handen in het haar. Ze mogen niet langer gebruik maken van de belangrijkste verbinding met Flevoland. Voortaan dienen ze om te rijden via de A1 en de A27. Op dit moment zijn er op die laatste weg wegwerkzaamheden aan de gang, die nog maanden duren. Het tumult ontstond na metingen van onderzoeksinstituut TNO. Vrachtwagens zouden gaten veroorzaken in het wegdek.

“Dat lijkt me heel sterk”, zegt universitair hoofddocent betonconstructies ir. Joop den Uijl (Civiele Techniek en Geowetenschappen) desgevraagd. “Ik heb geen idee hoe dit aparte verhaal in het nieuws kan zijn gekomen. Ik kan me er niks bij voorstellen. Het gaat om de constructie van de brug. Er wordt nagegaan of de brug nog voldoet aan de huidige regels. Niet om gaten in het wegdek.”

Den Uijl vermoedt dat er vraagtekens zijn gezet bij de constructie van de brug door het aanleggen van spitsstroken. “Omdat daarmee de toepassing van de brug veranderde, is gekeken naar de constructie. Spitsstroken zouden de huidige vluchtstroken vervangen, die daardoor een andere belasting krijgen. Toen is de brug getest. Daardoor zijn twijfels ontstaan en neemt Rijkswaterstaat nu maatregelen. Dat is een heel goede zaak.”

Wat ook een grote rol speelt is dat toen de brug werd gebouwd er andere regels golden dan tegenwoordig. “Nu zijn er bijvoorbeeld andere regels voor hoe belasting moet worden afgedragen. In het verleden werd gezegd dat beton een veel grotere dwarskracht kon opnemen dan waar men tegenwoordig rekening mee houdt. Die regel is dus veel strenger geworden. Natuurlijk is er tegenwoordig ook veel meer verkeer en is de intensiteit van het gebruik van de brug veel hoger.”

Al jaren wordt gewaarschuwd door specialisten dat in de jaren negentig te weinig geld is gestoken in het onderhoud van bruggen. Volgens minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) is er geen sprake van achterstallig onderhoud aan de Hollandse brug. En al helemaal niet van nalatigheid. “Dat ben ik met hem eens”, zegt Den Uijl. “Je moet altijd kritisch kijken naar de constructie en dat is hier gedaan. Deze maatregelen zijn juist genomen om nalatigheid te voorkomen. Er wordt op tijd ingegrepen.”

Volgens de betonexpert is er een aantal mogelijkheden om de brug in oude glorie te herstellen. “Het beste zou zijn om de brug een tijdje af te sluiten om het dek te kunnen versterken. Bijvoorbeeld door een extra laag hoogwaardig beton erop aan te brengen. Maar dat is een lastige beslissing. Waar moet het verkeer dan naar toe? Een andere mogelijkheid is om aan de onderkant verstevigingen aan te brengen. Een noodbrug ernaast zetten kost veel meer tijd. Het gaat om een grote overspanning. Die brug staat er niet zomaar.” (RV)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.