Opinie

Brieven

Het artikel ‘AAG verzet zich tegen elektronisch stemmen’ (Delta 07) begon met: ‘Opnieuw stembussen en potloden bij de verkiezingen voor de studentenraad.

Studentenfractie AAG heeft principiële bezwaren tegen elektronisch stemmen.’ Dit is echter onjuist. Wij hebben slechts principiële bezwaren tegen stemmen via internet. Onze argumenten – verdere verlaging van het aanzien van de verkiezingen, geen beperking op het aantal machtigingen en verlies van privacy – hebben geen betrekking op het gebruik van elektronische stemmachines.

Wij willen graag nog toevoegen dat het maar de vraag is waardoor de opkomst in Groningen hoger was. Men kreeg in Groningen bijvoorbeeld drie weken de tijd om te stemmen, in tegenstelling tot de twee dagen die hier gebruikelijk zijn. Wanneer men de stemhokjes drie weken zou laten staan, zou je waarschijnlijk met de traditionele stemwijze ook een dergelijke opkomst halen.

Ivo Wever, lid studentenraadsfractie AAG

www.aag.tudelft.nl . .

Nicole de Klein (4)

Naar aanleiding van een interview met Vssd-voorzitter Nicole de Klein (Delta 05) is in deze brievenrubriek gediscussieerd (Delta 06 en 07) over het gebruik van Amerikaanse, althans Engelstalige, leerboeken in de propedeuse.

Toen bij de faculteit Technische Natuurwetenschappen de gemeenschappelijke propedeuse werd ingevoerd, is voor een aantal natuurkundige onderwerpen gekozen voor een Engelstalig boek, ‘Understanding Physics’. In het jaar waarin deze propedeuse van start ging, was ik betrokken bij de begeleide zelfstudie van het vak inleiding elektriciteit en magnetisme.

Pas als je les geeft met behulp van een leerboek, ga je de tekst echt grondig op zijn merites beschouwen. Ik heb bij dit leerboek gemerkt dat de schrijver wel hier en daar een didactische of feitelijke steek laat vallen. Ook bleken de vraagstukken van heel uiteenlopende kwaliteit en moeilijkheidsgraad. Vaak was overleg tussen docent en begeleiders nodig om tot een communis opinio te komen over de waarschijnlijke bedoeling.

Zeker zo erg bleek het feit dat de eerstejaars het beheersen van de Engelse tekst als extra probleem voor de kiezen kregen. Vaak werden de begeleiders geconfronteerd met vragen naar de eenvoudigste woorden (‘Betekent current misschien ‘spanning’?’)

Het ligt daarom voor de hand het gebruik van Engelstalige leerboeken uit te stellen tot het tweede jaar. Niet alles hoeft te beginnen in de eerste week van de studie!

Trouwens, voor hoe veel studenten aan de TU is Nederlands demoedertaal (zodat we Engels met enige goede wil als tweede taal kunnen beschouwen)? Voorbeeld: een student uit Marokko, die naast zijn moedertaal Frans heeft geleerd (voor het middelbaar onderwijs), komt naar Nederland, leert Nederlands, en krijgt dan tot zijn verbazing tenslotte alleen maar Engelstalige leerboeken onder zijn neus ! Even niet aan gedacht hè, dames en heren onderwijsdirecteuren?

R. Roest, voormalig instructeur Technische Natuurwetenschappen

Het artikel ‘AAG verzet zich tegen elektronisch stemmen’ (Delta 07) begon met: ‘Opnieuw stembussen en potloden bij de verkiezingen voor de studentenraad. Studentenfractie AAG heeft principiële bezwaren tegen elektronisch stemmen.’ Dit is echter onjuist. Wij hebben slechts principiële bezwaren tegen stemmen via internet. Onze argumenten – verdere verlaging van het aanzien van de verkiezingen, geen beperking op het aantal machtigingen en verlies van privacy – hebben geen betrekking op het gebruik van elektronische stemmachines.

Wij willen graag nog toevoegen dat het maar de vraag is waardoor de opkomst in Groningen hoger was. Men kreeg in Groningen bijvoorbeeld drie weken de tijd om te stemmen, in tegenstelling tot de twee dagen die hier gebruikelijk zijn. Wanneer men de stemhokjes drie weken zou laten staan, zou je waarschijnlijk met de traditionele stemwijze ook een dergelijke opkomst halen.

Ivo Wever, lid studentenraadsfractie AAG

www.aag.tudelft.nl . .

Nicole de Klein (4)

Naar aanleiding van een interview met Vssd-voorzitter Nicole de Klein (Delta 05) is in deze brievenrubriek gediscussieerd (Delta 06 en 07) over het gebruik van Amerikaanse, althans Engelstalige, leerboeken in de propedeuse.

Toen bij de faculteit Technische Natuurwetenschappen de gemeenschappelijke propedeuse werd ingevoerd, is voor een aantal natuurkundige onderwerpen gekozen voor een Engelstalig boek, ‘Understanding Physics’. In het jaar waarin deze propedeuse van start ging, was ik betrokken bij de begeleide zelfstudie van het vak inleiding elektriciteit en magnetisme.

Pas als je les geeft met behulp van een leerboek, ga je de tekst echt grondig op zijn merites beschouwen. Ik heb bij dit leerboek gemerkt dat de schrijver wel hier en daar een didactische of feitelijke steek laat vallen. Ook bleken de vraagstukken van heel uiteenlopende kwaliteit en moeilijkheidsgraad. Vaak was overleg tussen docent en begeleiders nodig om tot een communis opinio te komen over de waarschijnlijke bedoeling.

Zeker zo erg bleek het feit dat de eerstejaars het beheersen van de Engelse tekst als extra probleem voor de kiezen kregen. Vaak werden de begeleiders geconfronteerd met vragen naar de eenvoudigste woorden (‘Betekent current misschien ‘spanning’?’)

Het ligt daarom voor de hand het gebruik van Engelstalige leerboeken uit te stellen tot het tweede jaar. Niet alles hoeft te beginnen in de eerste week van de studie!

Trouwens, voor hoe veel studenten aan de TU is Nederlands demoedertaal (zodat we Engels met enige goede wil als tweede taal kunnen beschouwen)? Voorbeeld: een student uit Marokko, die naast zijn moedertaal Frans heeft geleerd (voor het middelbaar onderwijs), komt naar Nederland, leert Nederlands, en krijgt dan tot zijn verbazing tenslotte alleen maar Engelstalige leerboeken onder zijn neus ! Even niet aan gedacht hè, dames en heren onderwijsdirecteuren?

R. Roest, voormalig instructeur Technische Natuurwetenschappen

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.