Opinie

[Brief] De ‘echte’ ingenieur

TBM-onderzoek moet het ontgelden op de Facebookpagina van TU Delft Memes. Britte Bouchaut (TNW) baalt daarvan. “Het is net zo ‘ingenieur-waardig’ als andere vakgebieden.”

(Fotobewerking: Marjolein van der Veldt)

Hoewel ik een fervent liefhebber ben van satire en memes en ik urenlang gniffelend door Reddit kan scrollen, moet me iets van het hart over ‘TU Delft Memes’.

Ik weet natuurlijk niet zeker dat de makers inderdaad TU-studenten zijn. Ik weet ook dat dit geen officiële uiting is van de TU Delft en dat dergelijke pagina’s überhaupt niet té serieus moeten worden genomen.

Toch lijkt het me duidelijk dat het ‘creatief’ genie achter deze low quality bait niet de meerwaarde ziet van een faculteit als Techniek, Bestuur en Management (afkorting in het Engels: TPM). Misschien interpreteer ik het verkeerd, de kotsende emoticons en de hashtags #TPM #business #not #engineering lijken me voor zich te spreken.

De reacties en likes onder de meme en een kleine rondvraag onder studenten bevestigen dat veel studenten TBM-onderzoek niet zo serieus nemen (lees: TBM is een cursus, en Industrieel Ontwerpen is een hobby). Jammer, want ‘echte’ ingenieurs kunnen alleen maar baat hebben bij multidisciplinair onderzoek.

Multidisciplinair onderzoek van TBM is essentieel

De TU traint ons om juist als ingenieurs in te spelen op behoeftes in de maatschappij en te helpen langetermijntransities tot stand te brengen. Neem de energietransitie: niet alleen moeten we (duurzame) alternatieven ontwikkelen voor gasgebruik, de brede invoering van elektrische auto’s vraagt om een andere infra- en laadstructuur.

Maar hoe bepaal je als onderzoeker hoe je een innovatie kunt introduceren, hoe je maatschappelijke acceptatie bereikt en hoe deze te reguleren is? Heel leuk dat studenten en bedrijven aan de Hyperloop werken, maar als er geen draagvlak is voor nieuwe infrastructuur, zal hun onderzoek uiteindelijk weinig opleveren. Hetzelfde geldt voor biotechnologie en gentherapie. We kunnen de technische oplossingen wel hebben, maar wat als ze niet zijn toegestaan? Ja, echt allemaal #not #engineering.

Deze vraagstukken zijn #not #engineering in de traditionele betekenis van ingenieurschap. Gelukkig kennen we daarnaast de zogenoemde ‘T-shaped’-ingenieur. Deze komt veel meer in de richting van wat een ‘echte’ ingenieur zou moeten zijn: (technische) expertise in een enkel veld (de verticale balk van de T), gecombineerd met een breed scala aan vaardigheden, het vermogen om samen te werken met experts van andere disciplines en om die kennis toe te passen (de horizontale balk van de T). Het multidisciplinaire onderzoek van TBM is daarin essentieel en daarom even belangrijk als ‘echte’ ingenieursdisciplines.

‘Een ‘echte’ ingenieur neemt verantwoordelijkheid’

Daarom vind ik het jammer dat de TU Delft Memes het ‘verouderde’ stereotype van de ingenieur kracht bijzetten: de eenzame ziel die niets anders wil dan code kloppen, of het blauwe draadje met het rode draadje verbinden.

Hopelijk zullen ingenieurs in opleiding die het zo zien voor het einde van hun studie het licht zien. Een ‘echte’ ingenieur kijkt verder dan diens beeldscherm, neemt verantwoordelijkheid en werkt nauw samen met andere disciplines om de volle potentie van een technologie of proces te benutten. Multidisciplinair onderzoek moet niet iets zijn waarop ‘echte’ ingenieurs afgeven. Onderzoek van TBM is een essentieel onderdeel van de TU Delft en net zo ‘ingenieur-waardig’ als alle andere vakgebieden.

Britte Bouchaut is promovenda bij de afdeling biotechnology and society (faculteit Technische Natuurwetenschappen). Ze onderzoekt hoe verantwoord te anticiperen op de onzekere risico’s van industrieel toegepaste biotechnologieën, en welke rol beleid kan spelen.

Opinion / Our platform is open to well written and well argued opinion articles written by students and employees of TU Delft. The maximum word count is 700. Email us at delta@tudelft.nl.

Schrijver Opinie

opinie.delta@tudelft.nl