Naar aanleiding van enkele artikelen in Delta 17 en 18 willen wij als oudere jaars Luchtvaart- en ruimtevaarttechniek toch een aantal kritische kanttekeningen plaatsen ten aanzien van onze faculteit.
Wij vragen ons namelijk af hoe de faculteit denkt al die nieuwe eerstejaars op te vangen en te begeleiden. Op dit moment is de capaciteit van allerlei voorzieningen eigenlijk al aan de krappe kant. Laat staan als daar volgend jaar nog eens zo’n 300 nieuwe studenten bijkomen.
Om een indruk te krijgen van het tekort aan capaciteit volgen hier enkele getalletjes. De kantine van de faculteit is berekend op 150 personen. Het is iedere dag weer de vraag of je een tafeltje kunt bemachtigen. Er staan nog geen 50 computers voor algemeen gebruik: vaak lang wachten voordat er een computer beschikbaar komt. Het belangrijkste probleem is volgens ons echter de totale zaalcapaciteit van de faculteit. De grootste collegezaal (zaal A) kan net 300 mensen bevatten, in de op een na grootste zaal (zaal B) kunnen er ruim honderd. De overige zalen zijn beperkt tot minder dan 100 mensen per zaal. Dit jaar zijn er ook al ongeveer 280 eerstejaars studenten. Goed, er zal een aantal afgevallen zijn, maar de groep blijft te groot om in zaal B te herbergen. Straks moeten dus colleges van zowel het eerste als het tweede jaar in zaal A worden gegeven.
Nu hebben we het alleen nog maar gehad over de capaciteit van de voorzieningen. Wij hebben het idee dat het aantal docenten en begeleiders voor de nieuwe groep eerstejaars ook aan de krappe kant zal zijn. De afgelopen jaren is er namelijk flink gesnoeid in het aantal docenten en medewerkers. Er zullen dus veel nieuwe krachten aangetrokken moeten worden om dit gat op te vullen.
Los van de enorme toestroom van nieuwe studenten en los van de vraag of de faculteit dat wel of niet aankan, verbazen wij ons ook telkens over de berichten over onze faculteit. Bijna altijd zijn ze vol lof en wordt er geschreven hoe goed de faculteit wel niet is. Nu willen wij niet zeggen dat de faculteit slecht is, maar enkele punten van kritiek kunnen toch wel gegeven worden. Onze ervaring is dat het eerste jaar van de studie redelijk goed was ingepland, het tweede jaar was al iets minder, maar daarna was de aandacht voor de planning toch een stuk minder. Zo kloppen roosters vaker niet dan wel en worden ze te laat verstrekt. Er zijn vakken die niet staan vermeld in de handleiding, verplichte vakken worden niet gegeven of vallen samen met andere vakken. Collegedictaten zijn vaak slecht of bevatten verouderde informatie. Het duurt vaak meer dan vijf weken voordat tentamencijfers bekend zijn. En zo zijn er nog veel meer van dit soort ongemakken.
Rector Wakker heeft gelijk met zijn kanttekening bij het succes van de marketing van L&R: %Ik wil vooral dat studenten die hier binnenstromen gelukkige studenten worden. Studenten die ook na twee jaar nog steeds blijven.” Naar onze mening zou de faculteit L&R ook de organisatorische kanten van deopleiding meer aandacht moeten geven, zodat studenten ook na meer dan twee jaar nog tevreden zijn over hun faculteit. Misschien dat het dan zelfs ook mogelijk wordt dat meer dan 35% van de studenten binnen 11 jaar afstudeert.
B.Goedegebuure, P. van ’t Hof, R.van Rossum en P. van der Velde, ouderejaars studenten L&R
Om een indruk te krijgen van het tekort aan capaciteit volgen hier enkele getalletjes. De kantine van de faculteit is berekend op 150 personen. Het is iedere dag weer de vraag of je een tafeltje kunt bemachtigen. Er staan nog geen 50 computers voor algemeen gebruik: vaak lang wachten voordat er een computer beschikbaar komt. Het belangrijkste probleem is volgens ons echter de totale zaalcapaciteit van de faculteit. De grootste collegezaal (zaal A) kan net 300 mensen bevatten, in de op een na grootste zaal (zaal B) kunnen er ruim honderd. De overige zalen zijn beperkt tot minder dan 100 mensen per zaal. Dit jaar zijn er ook al ongeveer 280 eerstejaars studenten. Goed, er zal een aantal afgevallen zijn, maar de groep blijft te groot om in zaal B te herbergen. Straks moeten dus colleges van zowel het eerste als het tweede jaar in zaal A worden gegeven.
Nu hebben we het alleen nog maar gehad over de capaciteit van de voorzieningen. Wij hebben het idee dat het aantal docenten en begeleiders voor de nieuwe groep eerstejaars ook aan de krappe kant zal zijn. De afgelopen jaren is er namelijk flink gesnoeid in het aantal docenten en medewerkers. Er zullen dus veel nieuwe krachten aangetrokken moeten worden om dit gat op te vullen.
Los van de enorme toestroom van nieuwe studenten en los van de vraag of de faculteit dat wel of niet aankan, verbazen wij ons ook telkens over de berichten over onze faculteit. Bijna altijd zijn ze vol lof en wordt er geschreven hoe goed de faculteit wel niet is. Nu willen wij niet zeggen dat de faculteit slecht is, maar enkele punten van kritiek kunnen toch wel gegeven worden. Onze ervaring is dat het eerste jaar van de studie redelijk goed was ingepland, het tweede jaar was al iets minder, maar daarna was de aandacht voor de planning toch een stuk minder. Zo kloppen roosters vaker niet dan wel en worden ze te laat verstrekt. Er zijn vakken die niet staan vermeld in de handleiding, verplichte vakken worden niet gegeven of vallen samen met andere vakken. Collegedictaten zijn vaak slecht of bevatten verouderde informatie. Het duurt vaak meer dan vijf weken voordat tentamencijfers bekend zijn. En zo zijn er nog veel meer van dit soort ongemakken.
Rector Wakker heeft gelijk met zijn kanttekening bij het succes van de marketing van L&R: %Ik wil vooral dat studenten die hier binnenstromen gelukkige studenten worden. Studenten die ook na twee jaar nog steeds blijven.” Naar onze mening zou de faculteit L&R ook de organisatorische kanten van deopleiding meer aandacht moeten geven, zodat studenten ook na meer dan twee jaar nog tevreden zijn over hun faculteit. Misschien dat het dan zelfs ook mogelijk wordt dat meer dan 35% van de studenten binnen 11 jaar afstudeert.
B.Goedegebuure, P. van ’t Hof, R.van Rossum en P. van der Velde, ouderejaars studenten L&R
Comments are closed.