Brandgevaar in studentenhuizen onderschat

Hoogslapers en door fietsen en bierkratten geblokkeerde gangen vergroten in studentenhuizen de kansen op slachtoffers in het geval van brand.

Studenten weten vaak weinig over veiligheid en gezondheid. De Arbo- en Milieudienst constateerde deze lacune in hun kennis en richtte de werkgroep Student en VGWM (veiligheid, gezondheid, welzijn en milieu) op, waarin de AMD en leden van de studentenraad samenwerken.

Deze groep zal in de toekomst overgaan in een meer gestructureerde en breed gedragen platformgroep. Doelstelling is het bevorderen van kennis van VGWM gedurende de studie en voor de latere beroepspraktijk. Aan de hand van concrete projecten wil deze werkgroep de student meer bewust maken van deze problematiek.

Het eerste project startte tijdens de Owee en richtte zich onder meer op brandveiligheid. ,,Delftenaren klussen graag en in menige studentenkamer is ondertussen een hoogslaper verschenen. Vanuit brandveiligheid is dit echter een dubieuze constructie,” aldus Wim Kemp. Vanuit de AMD maakt hij deel uit van de projectgroep samen met zijn collega’s Eileen Focke en Miranda in ’t Veld en de studenten Thomas van der Zijden en Maud van der Put. ,,Bij een brand kan de brandweer niet snel zien of zich iemand in de kamer bevindt. Daarnaast stijgt rook omhoog en ben je op een hoogslaper snel bedwelmd en kan je jezelf niet meer in veiligheid brengen. De eerstejaars hebben we uitgelegd dat ze, als ze perse een hoge slaapplaats willen, ook moeten zorgen voor een rookmelder in hun kamer.” Deze rookmelders konden de Owee’ers winnen als ze goede dartscore behaalden bij de AMD-stand.

Student Van der Zijden heeft zich wel eens verbaasd dat zo weinig Nederlandse huizen een rookmelder hebben. ,,In Engeland heeft ieder huis een rookmelder boven het trapgat, de beste plaats voor deze melder, zitten. Heeft een Nederlands studentenhuis de melder wel, dan werkt deze vaak niet omdat de batterijen op of verwijderd zijn.”

Naast rookmelders zijn er ook folders uitgedeeld met een aantal tips om risico’s bij brand te verkleinen. In ’t Veld: ,,Vaak staan er dozen voor de nooduitgang en fietsen in de hal. Als je in paniek naar buiten moet zien te komen, zijn dit levensgevaarlijke hindernissen.”
Rugzak

Maud van der Put woont zelf in een huis met vijftien andere studenten. Zij hebben gezamenlijk een aantal gedragsregels opgesteld in het kader van de brandveiligheid. ,,Een huisfeest melden wij bijvoorbeeld bij de brandweer en daarnaast spreken we af dat iemand van ons nuchter blijft. In het geval van calamiteiten is er dan één persoon voor de hulpdiensten aanspreekbaar.”

Overigens kunnen ook feestversieringen een bron van brandgevaar zijn, merkt Focke op. Bij de brandweer kan worden nagevraagd welke materialen minder of meer brandgevaarlijk zijn. ,,Maar de AMD heeft deze kennis ook”, benadrukt ze.

Als project voor de studenten wordt mogelijkerwijs een cursus levensreddende handelingen opgezet. Kemp: ,,In studentenhuizen heeft zelden iemand een EHBO-diploma terwijl in noodsituaties kennis van zaken mensen het leven kan redden.

Het uiteindelijke doel van de werkgroep is dat studenten op de TU niet alleen een forse bagage aan kennis meekrijgen maar ook VGWM-vaardigheden in hun rugzak hebben zitten. Focke: ,, Binnenkort gaan we als groep in een project aandacht besteden aan RSI onder studenten. Dat is niet alleen handig voor nu maar ook als zij straks werkzaam zijn bij het bedrijfsleven of de overheid.”

Rugzak