Bouwkunde: gele kaart is oud nieuws

Oud nieuws die zogenaamde ‘gele kaart’ van de onderwijsinspectie, vinden ze bij Bouwkunde.De gele kaarten die de Inspectie Hoger Onderwijs eerder dit jaar uitdeelde aan zes universitaire opleidingen waaronder Bouwkunde in Delft, zijn grotendeels achterhaald.

De meeste opleidingen bevestigen dat hen melding is gedaan van de ‘gele kaart’. ,,Maar het is lang geleden en dus oud nieuws”, zegt decaan Klandermans van sociaal-culturele wetenschappen aan de VU in Amsterdam. Onderwijsmanager Van der Avert van sociologie (Katholieke Universiteit Brabant): ,,We hebben een jaar geleden de inspecteur al op bezoek gehad.” Ook volgens Bouwkundedecaan Beunderman worden oude koeien uit de sloot gehaald. ,,Dit was in 2000 al bekend, ik begrijp niet dat het nu ineens als nieuws wordt gebracht.”

Aanleiding voor het negatieve oordeel zijn onderwijsvisitaties uit 1999 en 2000. De Inspectie Hoger Onderwijs beoordeelt vervolgens hoe opleidingen en instellingen omgaan met de bevindingen in de visitatierapporten. Dat leidt ertoe dat de onderwijsinspectie pas dit jaar in het Onderwijsverslag melding deed van de negatieve bevindingen.

De meeste onderwijsbestuurders trekken zich vanwege deze grote vertraging weinig aan van de gele kaart. Zij vinden het belangrijker dat maatregelen die zijn genomen, effect gaan sorteren. ,,Samen met de invoering van de bachelor-masterstructuur hebben wij het oordeel van de inspectie benut als vliegwiel voor de vernieuwing van ons curriculum”, aldus A. de Boer die waarnemend directeur is van de faculteit Farmacie aan de Universiteit Utrecht.

Ingrijpende veranderingen in de onderwijsprogramma’s zijn ook doorgevoerd bij bouwkunde in Delft, wetenschapsdynamica aan de Universiteit van Amsterdam en biofarmacie in Leiden. ,,Ons nieuwe curriculum was zelfs al ingevoerd vóór het rapport van de visitatiecommissie uitkwam”, aldus de Leidse opleidingsdirecteur G. Mulder. ,,Dan is het wel zuur dat de inspectie nog eens een oordeel velt over de oude situatie.”

De onderwijsinspectie kan zich deze reacties op haar beurt wel voorstellen. ,,Er gaat altijd tijd overheen”, aldus de voorlichtster. ,,Er is sprake van verouderde gegevens. Daardoor kan het dat het oordeel niet meer helemaal strookt met de werkelijke situatie.”

De gele kaarten die de Inspectie Hoger Onderwijs eerder dit jaar uitdeelde aan zes universitaire opleidingen waaronder Bouwkunde in Delft, zijn grotendeels achterhaald. Dat stellen de opleidingen waarvan de onderwijsinspectie vorige week de namen vrijgaf.