Bountygate!! Verkoop versnaperingen kwart gedaald

Na de invoering van de chipkaart is de verkoop van drank en versnaperingen via de automaten met een kwart gedaald, zegt manager drs. Wob Rombouts van de facilitaire dienst.

/strong>

De nieuwe verkoopcijfers van de ruim honderd TU-automaten zijn gisteren door exploitant Maas bekend gemaakt. Rombouts vreesde voor een grotere daling dan 25 procent.,,Ik had een daling verwacht van 40 procent”, zegt hij. ,,Deze daling komt overeen met de beginervaringen van de universiteiten in Leiden en Utrecht, toen men daar overschakelde op chipkaarten.” Een prognose durft Rombouts nog niet te geven, maar het zou hem niet verbazen als in de loop van 2002 de verkoop terugkeert naar het oude niveau.

,,Vanaf januari gaan we een chipperchipkaart aanbieden voor mensen die geen chipvoorziening op hun bank- of giropasje hebben”, vertelt Rombouts. ,,Bij dit alternatieve systeem koop je de kaart: er wordt dus geen geld van een rekening afgeschreven. Je kunt ‘m ook buiten de TU Delft gebruiken, bijvoorbeeld voor parkeren.” Op deze kaart % prijs nog onbekend – zullen de logo’s van de TU Delft en Pepsi Cola broederlijk naast elkaar staan. ,,Pepsi betaalt als sponsor mee aan het ontwerp en de uitvoering. Zo kunnen we de kosten nog een beetje drukken.”

De technische problemen rond het betalen met de chipkaart lijken overwonnen, maar toch zijn er nog klachten. ,,Het komt met enige regelmaat voor, dat een product in de spiraal blijft steken, terwijl het geldbedrag gewoon wordt afgetrokken”, weet Rombouts. Boosdoeners zijn vooral de lichte en dunne versnaperingen, zoals knäckebröd. ,,Als de leverancier de problemen niet kan oplossen, zullen we overwegen zulke snacks uit het assortiment te halen.”