Bouko’s plunderen subsidiepot

De pot excursiesubsidies van de faculteit Bouwkunde dreigt het aantal aanvragen niet aan te kunnen. Pech voor de student of tijd om het bedrag aan te vullen? ,,Excursiegeld is het laatste waarop we willen bezuinigen”, aldus dekaan prof.ir. Beunderman.

Iedere bouwkundestudent heeft tijdens zijn studietijd in principe recht op een bijdrage uit de excursiesubsidiepot. Een percentage van de reis wordt hiermee vergoedt. Een dure excursie kan een maximale bijdrage van zo’n 450 gulden opleveren. Het aantal bouwkundestudenten neemt elk jaar toe, de totale subsidiepot bevat al een aantal jaren hetzelfde bedrag. Hoe meer zielen, hoe minder geld?

Gelukkig niet. Dekaan prof.ir. Beunderman: ,,Het faculteitsbestuur heeft in nauw overleg met Stylos al vastgesteld dat de beschikbare bijdrage aan indexering toe is, aangezien het bedrag al een aantal jaren gelijk is. Daar bestaat tussen Stylos en het faculteitsbestuur beslist geen verwarring over.”

Doordat dit jaar een groot aantal excursiegangers recht heeft op het maximale bedrag komt de bodem van de beschikbare pot in zicht. Dit zou kunnen betekenen dat de zij nu niet het volledige bedrag krijgen en pas bij een eventuele volgende excursie het resterende geld kunnen aanvragen. Een probleem voor hen die niet meer op excursie gaan.

Maar zo star blijkt de regelgeving niet, geen probleem dat niet opgelost kan worden. ,,De subsidieaanvragen worden in twee tranches per jaar behandeld. Eventueel wordt ad hoc beslist dat er extra geld wordt vrijgemaakt voor een excursie. Excursiegeld is het laatste waarop we willen bezuinigen”, aldus Beunderman, die excursies belangrijk acht voor de ontwikkeling van zijn studenten. ,,Ik kan mij een excursie Rusland nog heel goed herinneren.”