Campus

Booming Rollywood

Havenstad, werkstad, Maasstad, architectuurstad, culturele hoofdstad. Weinig steden kennen zoveel synoniemen als Rotterdam. Het Nationaal Architectuur Instituut (NAi) voegt daar vanaf vandaag nog een bijnaam aan toe: filmstad.

/strong>

In het kader van het Internationaal Filmfestival Rotterdam organiseert het NAi de tentoonstelling ‘Hollywood aan de Maas. De stad Rotterdam als filmdecor’. Daarin wordt aan de hand van een dertigtal films, commercials en series, die worden vertoond op een installatie met tien monitoren, een beeld gegeven van de ontwikkeling van Rotterdam als filmstad. ,,In films die in de afgelopen eeuw over de stad verschenen, heeft de bedrijvigheid en dynamiek altijd centraal gestaan. Maar Rotterdam is vandaag de dag meer dan alleen een havenstad”, aldus Linda Vlassenrood, samensteller van de tentoonstelling.

Dat laatste kan de meeste Nederlanders in de afgelopen jaren niet zijn ontgaan. Commercials worden opgenomen met de Erasmusbrug op de achtergrond, het halve land liep uit om getuige te zijn van de filmopnamen van Jackie Chans ‘Who Am I’ en er werd met ‘Westenwind’ zelfs een complete soap over de stad in het leven geroepen.

Rotterdam ís een filmstad, zo blijkt ook recentelijk, met Ruud van Hemerts ‘Ik ook van jou’ op stapel, Eddy Terstalls filmhit ‘Rent a friend’ uit 2000 en ‘Babs’, met Brigitte Kaandorp, nog maar net uit de bioscoop.

De Brug

Uit de tentoonstelling wordt duidelijk dat Rotterdam zich aan het eind van de negentiende eeuw door de komst van het havengebied ontwikkelde tot een dynamische werkstad met een positief imago. Het stadsbeeld werd getekend door de hefbrug bij de Koningshaven. Filmmaker Joris Ivens vereeuwigde hem in 1927 met de film ‘De Brug’. Andere filmmakers, onder wie Andor Barsy, raakten gefascineerd door de bedrijvigheid in de stad. Barsy legde die bedrijvigheid, het stadsleven, rond 1930 vast in ‘Rotterdam de stad die nooit rust’ en ‘Hoogstraat’.

Maar zo snel als Rotterdam aan populariteit won, zo snel verdween de positieve aandacht weer na het bombardement op de stad in 1940. De stad die tot die tijd symbool stond voor een nieuwe tijd, was nu een bron van ergernis voor veel kunstenaars. Hoewel de ontstane leegte aanvankelijk een artistieke uitdaging voor ze was (er moesten heel wat nieuwe gebouwen worden neergezet), was er zoveel aandacht voor de groei van de haven en zo weinig aandacht voor het aangenaam maken van de stad om in te wonen, dat die artistieke uitdaging snel omsloeg in afgrijzen. Waar in de jaren vijftig nog een positieve toon zat in de films (‘Houen zo’ van Herman van der Horst uit 1951), zetten Jan Schaper (‘Stad zonder hart’, 1966) en Hans de Ridder (”t is gewoon niet mooi meer’, 1975) een lelijk Rotterdam neer.

Metropool

Anno 2001 is de Rotterdamse filmindustrie echter booming business. Neerlands eigen Hollywood: Rollywood aan de Maas. Met de Schiecentrale als studio en 25KV voor de audiovisuele sector. En met steeds meer internationale filmmakers die de aantrekkelijkheid van de stad ontdekken, onder wie Peter Greenaway. ,,Dat succes komt met name door de oprichting van het Rotterdams Filmfonds in 1995, dat de stad promoot als filmlocatie”, denkt Vlassenrood. Bovendien is de stad eindelijk visueel aantrekkelijk. Rotterdam oogt met zijn hoge gebouwen en brede straten als een hypermoderne metropool. Vlassenrood is er blij mee. ,,Het zelfbewustzijn van Rotterdam is gegroeid.” Zeker nu de stad is benoemd tot culturele hoofdstad 2001.

Met de groei van het zelfbewustzijn, maar vooral met de groei van het culturele klimaat, zijn er sinds 1995 bovendien meer films in Rotterdam gemaakt dan ooit tevoren. Het NAi toont uit die laatste periode onder andere de films ‘Erasmus Spitzen’ van Noud Heerkens, ‘Unter den Palmen’ van Miriam Kruishoop uit 1999 en ‘Maas Observation’ van Karel Doing en Greg Pope’ uit 1997. Ook de Rotterdamse filmhits ‘Rent a Friend’ en ‘Who Am I?’ staan op het programma.

‘Hollywood aan de Maas. De stad Rotterdam als filmdecor’. Tot en met 25 februari in het NAi in Rotterdam. Woensdag tot en met zaterdag geopend van 10.00 tot 17.00 uur, op dinsdag van 10.00 tot 21.00 uur en zondag van 11.00 tot 17.00 uur. Maandag gesloten.

Internationaal Filmfestival Rotterdam. Tot en met 4 februari op diverse locaties in Rotterdam. Info: www.filmfestivalrotterdam.com.

Havenstad, werkstad, Maasstad, architectuurstad, culturele hoofdstad. Weinig steden kennen zoveel synoniemen als Rotterdam. Het Nationaal Architectuur Instituut (NAi) voegt daar vanaf vandaag nog een bijnaam aan toe: filmstad.

In het kader van het Internationaal Filmfestival Rotterdam organiseert het NAi de tentoonstelling ‘Hollywood aan de Maas. De stad Rotterdam als filmdecor’. Daarin wordt aan de hand van een dertigtal films, commercials en series, die worden vertoond op een installatie met tien monitoren, een beeld gegeven van de ontwikkeling van Rotterdam als filmstad. ,,In films die in de afgelopen eeuw over de stad verschenen, heeft de bedrijvigheid en dynamiek altijd centraal gestaan. Maar Rotterdam is vandaag de dag meer dan alleen een havenstad”, aldus Linda Vlassenrood, samensteller van de tentoonstelling.

Dat laatste kan de meeste Nederlanders in de afgelopen jaren niet zijn ontgaan. Commercials worden opgenomen met de Erasmusbrug op de achtergrond, het halve land liep uit om getuige te zijn van de filmopnamen van Jackie Chans ‘Who Am I’ en er werd met ‘Westenwind’ zelfs een complete soap over de stad in het leven geroepen.

Rotterdam ís een filmstad, zo blijkt ook recentelijk, met Ruud van Hemerts ‘Ik ook van jou’ op stapel, Eddy Terstalls filmhit ‘Rent a friend’ uit 2000 en ‘Babs’, met Brigitte Kaandorp, nog maar net uit de bioscoop.

De Brug

Uit de tentoonstelling wordt duidelijk dat Rotterdam zich aan het eind van de negentiende eeuw door de komst van het havengebied ontwikkelde tot een dynamische werkstad met een positief imago. Het stadsbeeld werd getekend door de hefbrug bij de Koningshaven. Filmmaker Joris Ivens vereeuwigde hem in 1927 met de film ‘De Brug’. Andere filmmakers, onder wie Andor Barsy, raakten gefascineerd door de bedrijvigheid in de stad. Barsy legde die bedrijvigheid, het stadsleven, rond 1930 vast in ‘Rotterdam de stad die nooit rust’ en ‘Hoogstraat’.

Maar zo snel als Rotterdam aan populariteit won, zo snel verdween de positieve aandacht weer na het bombardement op de stad in 1940. De stad die tot die tijd symbool stond voor een nieuwe tijd, was nu een bron van ergernis voor veel kunstenaars. Hoewel de ontstane leegte aanvankelijk een artistieke uitdaging voor ze was (er moesten heel wat nieuwe gebouwen worden neergezet), was er zoveel aandacht voor de groei van de haven en zo weinig aandacht voor het aangenaam maken van de stad om in te wonen, dat die artistieke uitdaging snel omsloeg in afgrijzen. Waar in de jaren vijftig nog een positieve toon zat in de films (‘Houen zo’ van Herman van der Horst uit 1951), zetten Jan Schaper (‘Stad zonder hart’, 1966) en Hans de Ridder (”t is gewoon niet mooi meer’, 1975) een lelijk Rotterdam neer.

Metropool

Anno 2001 is de Rotterdamse filmindustrie echter booming business. Neerlands eigen Hollywood: Rollywood aan de Maas. Met de Schiecentrale als studio en 25KV voor de audiovisuele sector. En met steeds meer internationale filmmakers die de aantrekkelijkheid van de stad ontdekken, onder wie Peter Greenaway. ,,Dat succes komt met name door de oprichting van het Rotterdams Filmfonds in 1995, dat de stad promoot als filmlocatie”, denkt Vlassenrood. Bovendien is de stad eindelijk visueel aantrekkelijk. Rotterdam oogt met zijn hoge gebouwen en brede straten als een hypermoderne metropool. Vlassenrood is er blij mee. ,,Het zelfbewustzijn van Rotterdam is gegroeid.” Zeker nu de stad is benoemd tot culturele hoofdstad 2001.

Met de groei van het zelfbewustzijn, maar vooral met de groei van het culturele klimaat, zijn er sinds 1995 bovendien meer films in Rotterdam gemaakt dan ooit tevoren. Het NAi toont uit die laatste periode onder andere de films ‘Erasmus Spitzen’ van Noud Heerkens, ‘Unter den Palmen’ van Miriam Kruishoop uit 1999 en ‘Maas Observation’ van Karel Doing en Greg Pope’ uit 1997. Ook de Rotterdamse filmhits ‘Rent a Friend’ en ‘Who Am I?’ staan op het programma.

‘Hollywood aan de Maas. De stad Rotterdam als filmdecor’. Tot en met 25 februari in het NAi in Rotterdam. Woensdag tot en met zaterdag geopend van 10.00 tot 17.00 uur, op dinsdag van 10.00 tot 21.00 uur en zondag van 11.00 tot 17.00 uur. Maandag gesloten.

Internationaal Filmfestival Rotterdam. Tot en met 4 februari op diverse locaties in Rotterdam. Info: www.filmfestivalrotterdam.com.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.