Bonden voeren actie aan TU

Ondersteunende en wetenschappelijke personeelsleden van de TU voerden vorige week gezamenlijk actie voor een betere cao. Ongeveer zeventig actievoerders blokkeerden vorige week donderdagochtend de toegangswegen naar de TU-wijk.

Volgens de woordvoerder van de bonden, A. Sloot, is de actie niet eenmalig. ,,Dit is nog maar een opwarmertje”, zei ze op de ochtend van de acties. ,,Er komt zeker een vervolg, maar of dat volgende week al is, kan ik nog niet zeggen.”

Inmiddels is bekend geworden dat er op 12 mei een cao-debat komt tussen collegevoorzitter De Voogd en enkele vertegenwoordigers van landelijke vakbonden. De ontmoeting vindt plaats in de aula van de TU.

Het was voor het eerst in de geschiedenis van de TU dat wetenschappers en ondersteunend personeel samen in actie kwamen voor betere arbeidsvoorwaarden. Volgens Sloot was er een relatief groot aandeel wetenschappers aanwezig bij de acties. De reacties van de tegengehouden TU-medewerkers waren over het algemeen positief.

De bonden willen een loonsverhoging van drieënhalve procent met terugwerkende kracht vanaf 1 januari, naast driekwart procent eindejaarsuitkering. De universiteiten houden vast aan hun oude bod van drie procent vanaf 1 oktober aanstaande en een half procent eindejaarsuitkering. Het gesprek hierover met de bonden liep op 12 april vast.

Ongeveer zeventig actievoerders blokkeerden vorige week donderdagochtend de toegangswegen naar de TU-wijk. Tussen zeven uur en half tien kregen automobilisten en fietsers pamfletten overhandigd met de eisen van de bonden voor de nieuwe cao voor universiteiten. Bussen werden ongemoeid gelaten.